Tavoitteeksi pyöräilykaupunki

LAPPEENRANTA. Haussa on vuoden pyöräilykaupungin titteli vuonna 2015. Reunakivien poisto ja opastuksen lisääminen ovat ensimmäisiä askelia.

Kirjoittaja:
Etti Kantola

Lappeenrannan pyöräilijöiden olosuhteet paranevat. Kaupunki kohentaa tärkeimpiä pyöräilyväyliä suunnitelmallisesti lähivuosina. Tavoitteena on napata vuoden pyöräilykaupungin titteli ensi vuonna.

Suunnitelman ydin on nostaa 95 kilometriä pyörätietä korkeatasoiseksi pääreitistöksi. Pääreittejä pääsee kulkemaan sujuvasti kaupungin halki eri suuntiin sekä palvelu-, työpaikka- ja asukaskeskittymien välillä. Pääreittien valintaa ovat ohjanneet muun muassa autoliikenteen kanssa risteämisen välttely sekä tasainen ja helppo meno.

 

Nykyreitistön ongelma on muun muassa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteiset kulkuväylät. Keskustassa tätä puutetta korostaa tilan kapeus. Pääreiteillä pyöräily ja jalankulku erotetaan toisistaan aina, kun se on mahdollista.

Tänä ja ensi vuonna madalletaan reunakiviä, lisätään viittoja ja liikennemerkkejä. Pääreittien sorapintaiset kohdat saavat asvaltin ja halkeamat paikkausta.

Kaikkialla etenkään keskustassa pienet korjaukset eivät riitä. Näihin kohtiin kaupunki tekee kevyttä liikennettä ohjaavia rakennussuunnitelmia, joita toteutetaan vuosina 2016 ja 2017. Osa kohennuksista syntyy samalla, kun katuja, puistoja ja viereisiä tontteja rakennetaan.

 

Kaupungin verkkosivuilla on kuntalaisille kysely, jossa kerätään tietoa asukkaiden tavasta kulkea työ- ja vapaa-ajan matkansa. Tarkoituksena on seurata, kasvaako kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus matkustuksesta.

 

Mikä on pielessä?

Reitit katkeavat ja opastus on huonoa.

Pääväylät ovat yhdistettyä jalankulku- ja pyörätietä.

Risteyksissä on korkeita reunakiviä.

Kärkikolmio autoille on risteävän pyörätien jälkeen.

Valaistus on heikko ja pyöräparkkeja vähän.

 

Mitä korjaus maksaa?

Betonireunakivien madallus, 137 kpl, 14 000 euroa

Pyörätien jatkeiden merkintä, 129 kpl, 17 000 euroa

Liikennemerkit, 75 kpl, 13 000 euroa

Opasteviitat, 48 kpl, 18 000 euroa

Alikulkujen turvallisuuden lisäys, 23 kpl, 12 000 euroa

Etti Kantola