Kalamarkkinoista syntyi soppa

Lappeenranta. Urheiluseura kaappasi tapahtuman leijonilta. Leijonien mielestä viime viikonlopun markkinoilla ei olisi saanut käyttää Muikku ja pottu -nimeä.

Kirjoittaja:
Jonna Mielonen-Jumisko

Lappeenrannan Kalamarkkinoista ei saa enää käyttää vakiintunutta Muikku ja pottu -nimitystä. Näin haluaa LC Lappeenranta/Raja, joka on aiempina vuosina ollut mukana järjestämässä markkinoita.

Tämän syksyn Kalamarkkinat Lappeenrannan Urheilu-Miehet ry (LUM) järjesti yksin. Leijonien mukaan LUM lopetti yhdistysten välisen yhteistyön yksipuolisesti.

Yhteistyön päätyttyä nimenmuutoksesta sovittiin yhdessä. Vanha nimitys oli kuitenkin jäänyt osaan markkinoiden markkinointimateriaalia ja esimerkiksi markkinapaikalla esillä olleessa suuressa banderollissa puhuttiin Muikku ja pottu -markkinoista.

 

Muikku ja pottu -nimityksen käyttäminen harmittaa leijonia.

-Nimenmuutoksesta sovittiin herrasmiessopimuksella. Nyt sopimus ei kaikin osin toteutunut, LC Lappeenranta/Rajan presidentti Esa Hiltunen harmittelee.

Hän perustelee vaatimusta nimenmuutoksesta sillä, että järjestävä taho on muuttunut.

-Immateriaalioikeudet kuuluivat yhteiselle elinkeinoyhtymälle ja olivat yhteisiä. Kun elinkeinoyhtymä lopetettiin, oli selvää että nimeä ei enää käytetä.

Kalamarkkinoiden markkinaisäntä, LUM:n Petri Lipsanen ei halunnut kommentoida asiaa Etelä-Saimaalle.

Markkinoiden perustamisessa mukana ollut LUM:n entinen puheenjohtaja Pentti Viskari toteaa, että virallisiin yhteyksiin nimi muutettiin. Yksittäiset myyjät puolestaan käyttivät markkinoinnissaan haluamaansa nimeä.

Vanha markkinanimi näkyi myös esimerkiksi lehtien uutisoinnissa.

-Muikku ja pottu on vakiintunut nimi. Vaikka nimi muuttuu, asiakkaat tulevat aina Muikku ja pottu -markkinoille, hän sanoo.

 

Leijonat olisivat jatkaneet Kalamarkkinoiden järjestämistä mielellään. Valtaosa LC Lappeenranta/Rajan varoista on tullut Kalamarkkinoiden tuotoista.

Hiltunen arvelee, että LUM halusi lopettaa yhteistyön taloudellisista syistä.

-Varainhankinta ja sponsorirahat ovat nykyisin tiukalla. LUM halusi markkinoiden koko tuoton itselleen, Hiltunen sanoo.

Hänen mukaansa LUM pystyy järjestämään markkinat yksinkin, kun taas yksittäisen Lions-klubin rahkeet siihen eivät riitä.

Viskari ei halua eritellä teiden eroamiseen johtaneita syitä. Hänen mielestään leijonien ja LUM:n yhteistyö päättyi hyvässä yhteisymmärryksessä.

Hiltunen on toista mieltä.

-Jos nyt ei ihan riidoissa erottu, niin erimielisyyksien vallitessa.

 

Lappeenrannan kalamarkkinat

Järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1999.

Järjestämistä varten perustettiin elinkeinoyhtymä Lappeenrannan Urheilu-Miehet (LUM) ry ja Lion Club Lappeenranta/Raja ry.

Yhtymä purettiin vuonna 2013 LUM:n tahdosta.

LUM järjesti vuoden 2014 Kalamarkkinat yksin.

Leijonat haluavat, ettei nykyisistä Kalamarkkinoista käytetä Muikku ja pottu -nimeä.

Lähde: Esa Hiltunen, ES arkisto

Jonna Mielonen-Jumisko