Puurekat ylittävät rajan Parikkalassa

Parikkala. Nyt rekat tuovat puuta ja haketta Venäjältä. Maakuntaliitto ja kansalaiset haluaisivat avata rajanylityspaikan matkailijoille.

Kirjoittaja:
Terhi Kinnunen, Timo Laitakari

Valkoinen rekka-auto on pysähtynyt Parikkalan raja-asemalle. Oleg Morosin työpäivä alkaa olla puolivälissä, sillä vuorossa on päivän toinen kuorma haketta Venäjän Lahdenpohjasta Simpeleelle.

Moros, 52, on ajanut puuta eri muodoissaan Venäjältä Suomeen jo 15 vuoden ajan.

-Vien kuormia Joensuuhun, Simpeleelle, Kaukaalle ja Kotkaan, hän listaa.

Lahdenpohjassa asuvan Morosin mielestä olisi hyvä asia, jos Parikkalan raja-asema avattaisiin matkustajaliikenteelle.

Myös Lappeenrannasta Parikkalaan muuttaneet Marika Närhi ja Hannu Kosonen olisivat mielissään, jos matkailijat voisivat kulkea rajan yli Parikkalan kautta.

-Turistit voisivat tuoda tänne lisää rahaa ja palveluita, Närhi arvelee.

-Ei kai siitä mitään haittaa olisi. Tai ehkä liikenne voisi toisinaan ruuhkautua, Kosonen sanoo.

 

Parikkalan Syväoron rajan-ylityspaikan avaaminen myös yleiselle liikenteelle on ollut jo parikymmentä vuotta esillä Parikkalan kunnan ja maakuntaliiton visioissa.

Keskiviikkona asia nytkähti vähän eteenpäin, kun sisäministeriö tiedotti, että Parikkalan raja-asema otetaan mukaan selvitykseen, jossa kartoitetaan itärajan liikenteen kasvua. Selvityksessä arvioidaan Parikkalan rajan avaamisen tarpeita, kustannuksia ja hyötyjä.

Nyt arkipäivisin auki olevaa ylityspaikkaa käyttävät pääasiassa Venäjältä Suomeen puutavaraa ja haketta kuljettavat rekat. Lastit päätyvät lähialueen metsäteollisuuden tehtaisiin ja voimalaitoksiin.

 

Parikkalan rajavartioasemalla työskentelevä ylirajavartija Hanna Pulkkinen kertoo, että viikottain rajan ylittää 300-400 henkilöä. Monet kuskit ylittävät rajan päivittäin kahdesti molempiin suuntiin.

-Rekkoja kulkee tasaisesti pitkin päivää ja ympäri vuoden. Kelirikkoaikaan niitä kulkee ehkä vähän vähemmän kuin muulloin, Pulkkinen sanoo.

Aiemmin Parikkalan ylityspaikan kehittäminen on tyssännyt Venäjän Karjalan huonoihin teihin. Nyt tilanne on parantunut.

Venäjä rakentaa kunnollista A121-valtatietä Laatokan länsirannalle Pietarista Käkisalmeen, Sortavalaan ja Petroskoihin. Tie on jo lähes valmis Parikkalan korkeudelle. Vuoteen 2017 mennessä tien pitäisi olla valmis koko matkalla Pietarista Petroskoihin.

Raja-aseman ja valtatie A121:n välisen 28 kilometrin yhdystien pitäisi valmistua vielä marraskuun aikana.

 

Etelä-Karjalan maakuntaliitto on ajanut voimakkaasti rajan avaamista. Liitto on laskeskellut, että aluksi Parikkalassa rajan ylittäisi vuosittain noin 50 000-100 000 matkustajaa. Muutaman vuoden päästä luku voisi nousta jopa puoleen miljoonaan.

Tämän vuoden tammi-lokakuussa Parikkalassa rajan Suomesta Venäjälle tai Venäjältä Suomeen ylitti lähes 13?000 henkilöä. Samassa ajassa esimerkiksi Nuijamaalla ja Imatralla rajanylityksiä on ollut yli kaksi miljoonaa kummassakin.

 

Maakuntajohtaja Matti Viialainen pitää rajan avaamista realistisena ja kannattavana hankkeena, joka toisi itäisen Suomen talouteen hyvän piristysruiskeen.

Liitto on laskeskellut Tutkimus- ja analysointikeskuksen tutkimukseen perustuen, että jo ensimmäisenä vuonna uudet rajanylittäjät jättäisivät Suomeen 7,5-15 miljoonan euron lisätulot.

Viialaisen mukaan Parikkala palvelisi lähinnä Karjalan tasavallasta tulevia matkailijoita.

 

Parikkalan rajanylityspaikka

On tilapäinen rajanylityspaikka.

Vaatii Venäjän rajavartiopalvelun luvan.

Avoinna arkisin kello 8-19.

Palvelee puutavaraa Venäjältä Suomeen kuljettavia rekkoja.

Viikoittain rajanylityspaikkaa käyttää 300-400 henkilöä.

Terhi Kinnunen, Timo Laitakari