Vennon siniset bussit tunnetaan

LIIKENNÖINTI. Taipalsaarella 1950 perustetun perheyrityksen tukijalka ovat tilausajot. Linjaliikenne nykymuodossaan ei enää juuri kannata.

HEIKKI SOPANEN

Ainakin varttuneempi lappeenrantalaisväki tunnistaa Vennon bussit niiden sinisestä väristä. Ovathan bussit ajaneet Taipalsaaren ja Lappeenrannan väliä jo vuodesta 1950. Tänään linjaliikenne on enää vajaa kolmannes yrityksen liikevaihdosta ja 70 prosenttia euroista tulee tilausliikenteestä.

Toimitusjohtaja Veijo Vento sanoo, että linjaliikenne alkoi hiipua viime vuosituhannen lopulla.

-Pääasiassa kuljetimme Taipalsaaren lapsia kouluun Lappeenrantaan. Kun Saimaanharjulle valmistui kunnan oma koulu, kyydittävät vähenivät ja jouduimme tekemään linjaliikenteessä sopeuttamisremontin.

Myös lomakylien lakkauttaminen söi liikevaihtoa, sillä Vento kuljetti Saimaanrannan ja Suur-Saimaan lomakyliin asiakkaita Helsingistä saakka. Oman lovensa asiakaskatoon on tehnyt autoistumisen kasvu.

-Ajamme edelleen myös linjaliikennettä, mutta päätimme keskittyä tilausliikenteeseen. Olemme panostaneet niin kalustoon kuin kuljettajiin. Autojen pitää olla kunnossa, koska ajetaan pitkiä matkoja, ja kuljettajien on oltava asiakaspalveluhenkisiä. Hintakilpailuun emme ole lähteneet, vaan myymme laatua ja mukavuutta.

 

Vennolla on 17 isoa bussia ja kolme pikkubussia.

Kahdeksan autoa on maanantaista perjantaihin säännöllisessä linjaliikenteessä. Muut autot ovat tilausliikenteen käytettävissä.

Tilausliikenteen vakioasiakkaita ovat urheiluseurat. Haastatteluhetkellä Vennon tilausbussi oli viemässä SaiPan liigajoukkuetta Jyväskylään ja sieltä edelleen Ouluun. Tilausliikenteessä viikonloput myyvät hyvin, eikä varikolla usein lauantaisin näy yhtään autoa.

-Meillä on tilausliikenteessä hyvä asema. Matkanjärjestelyistä olemme pysytelleet erossa, koska se vaatii omaa erityisosaamistaan, Vento kertoo.

 

Tilausajoista noin viidennes on ulkomaan keikkoja. Eniten ajetaan Venäjälle ja Baltiaan ja myös Ruotsiin jonkin verran.

-Muualle Eurooppaan tilauskeikkoja on silloin tällöin.

Vennolla on 17 kuljettajaa, jos toimitusjohtaja ja hänen tyttärensä lasketaan vahvuuteen. Kummallakin on bussikortti, ja kumpikin myös ajaa bussia aina, kun on tarvis. Veijo Vento kertoo istuvansa mielellään bussin ratissa.

-Se on paljon mukavampaa kuin toimistotyö.

Kuljettajien vaihtuvuus on vähäistä, mikä kertoo, että Vennolla viihdytään. Kun ajoja ei ole, kuljettajat huoltavat ja siistivät autoja. Osa kuljettajista tykkää ajaa tilausajoja, toiset taas linjaliikennettä.

 

Uusi joukkoliikennelaki saa Veijo Vennolta tyrmäyksen. Se on syönyt liikennöitsijöiden kannattavuutta.

Vento ennustaa, että kunhan nykyiset siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät, markkinaehtoista tarjontaa maaseudun joukkoliikenteen hoitamiseen ei enää tule.

-ELY:llä ei ole rahaa ostaa riittävästi kuntien välistä liikennettä, ja kustannukset ainakin koulukuljetuksista kaatuvat kuntien niskaan.

 

Toimi Vento Ky

Toimi Vento perusti perheyrityksen Taipalsaarella 1950.

Yritys ajaa linjaliikennettä Etelä-Karjalassa ja tilausliikennettä koti- ja ulkomailla.

Toimi Vennon poika, ekonomi Veijo Vento ollut yrityksen toimitusjohtaja vuodesta 2000.

Myös Veijo Vennon kaksi tytärtä työskentelee perheyrityksessä.

Vennon tallit ovat Lavolassa, minne yritys muutti Lauritsalasta 1990-luvun alussa.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen