Weeran vetovoima nuorten käsissä

Lappeenranta | Weerassa on uskoa omaan kauppakeskukseen, vaikka taantuma jyllää ja kilpailu kovenee.

Kirjoittaja:
14-vuotiaat kaverukset Krista Turunen ja Mia Uronen ovat tulleet Joutsenosta Lappeenrantaan shoppailemaan. Heillä on omat suosikkikauppansa ja -kauppakeskuksensa kaupungissa.

Tytöt suuntaavat Weeraan ja Galleriaan. He kiertävät Bik Bokin, Cupuksen ja Hennez & Mauritzin.

20-vuotiaat ystävykset Mira Ahola ja Elina Jurkko kulkevat hyvin samoja reittejä. Myös heidän askeleensa vievät Weeraan, jossa kiinnostaa useampikin kauppa.

 

Weera on Lappeenrannan kauppakeskuksista eniten nuorison mieleen. Sinne on valikoitunut monta liikettä, jotka ovat 12—20-vuotiaiden makuun.

Kun 50:ltä lappeenrantalaisnuorelta kysyy missä he käyvät shoppailemassa, niin lähes kaikki vastaavat, että Weerassa.

— Kyllä nuoria käy paljon. Huomaa milloin kouluista on loma-aika, kun meillä vilkastuu, sanoo Bik Bokin myymäläpäällikkö Erika Topra.

Gallerian ovista kulkee sisään yhtä moni nuori, mutta sinne heitä vetää lähinnä Hennes&Mauritz. Weerassa nuoria kiinnostavat kaikki kauppakeskuksen vaateliikkeet.

 

Remontin vuoksi hiljentynyt Iso-Kristiina ei vedä tällä hetkellä nuoria puoleensa. Vielä ei ole julkistettu kaikkia sinne tulevia myymälöitä, mutta uudistunut iso kauppakeskus elokuvateattereineen tarjoaa kovan kilpailijan Weeralle ja muille keskustan kauppakeskuksille.

Weerassa ei hermoilla Iso-Kristiinan remontin valmistumista ja uusia kilpailijoita.

— Olemme luottavaisin mielin. Meillä on jo omat vakioasiakkaat, sanoo Erika Topra.

Cubuksen myymäläpäällikkö Aino Pietarinen uskoo, että Weeran vahvuus on nimenomaan nuorisoliikkeissä.

— Vaikka Iso-Kristiinaan tulisi mitä, uskon, että Weera pysyy vetovoimaisena. Meillä on liikkeitä, jotka antavat tukea toisilleen, Pietarinen sanoo.

Cubus, Bik Bok ja Carlings ovat samaa konsernia. Näillä näkymin liikkeet pysyvät Weerassa.

— Jos joku meistä muuttaisi, niin me kaikki muuttaisimme, Pietarinen toteaa.

 

Taantuma ei ole Pietarisen mukaan vaikuttanut juurikaan nuorten ostoskäyttäytymiseen.

— Tytöt käyvät usein ensin katselemassa vaatteita ja tulevat sitten äitiensä kanssa niitä ostamaan, Pietarinen kertoo.

Venäläisturistien asioinnissa on sen sijaan tapahtunut selkeä muutos. Venäläisten kertaostokset ovat pienentyneet.

— Tuntui, että ennen moni venäläinen osti tuosta vain mitä vain hintoja katselematta. Nyt he saattavat todeta, että 9,90 euron vaate on liian kallis, Pietarinen kertoo.

Vaikka Iso-Kristiinaan tulisi mitä, uskon, että Weera pysyy vetovoimaisena.

Aino Pietarinen

Kaisa Juntunen