Rikkidirektiivi ei juuri vaikuta Saimaalla

Rahtiliikenne | Välillisesti uusi säädös saattaa parantaa Saimaan kuljetusten kilpailukykyä.

Saimaalla säädös laivojen rikkipäästöjen vähentämisestä ei näy juuri mitenkään.

— Suurin osa Saimaalla liikennöivistä aluksista käyttää kevyttä, vähärikkistä polttoöljyä jo nyt, kertoo ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikennevirastosta.

Hyvässä lykyssä direktiivillä voi olla pieni positiivinen vaikutus Saimaan liikenteen kilpailukyvylle.

— Saimaalla liikennöivät alukset pystyvät jatkamaan toimintaansa ilman lisäkustannuksia. Niiden ei tarvitse asennuttaa esimerkiksi rikkipesureita piippuihinsa.

Rikkipäästöjä säätelevä direktiivi tuli voimaan tammikuun alusta.

 

Raskaan polttoöljyn voimin kulkevia aluksia liikennöi Saimaalla hyvin satunnaisesti. Jos ja kun niin käy, niiden polttoöljyn rikkipitoisuus voidaan tarkastaa.

Raskaan polttoöljyn käyttäminen vaatii alukselle suurta lämmitysjärjestelmää. Se puolestaan vaatii tilaa — ja on pois aluksen tavarankuljetuskapasiteetista.

 

Yksi Saimaalla paljon rahtaavista on norjalainen lannoitevalmistaja Yara. Viime vuonna se kuljetti Saimaan kanavalla 146 tuhatta tonnia lannoitteita ja niiden raaka-aineita, yhteensä 58 laivalla.

— Kaikki alukset joilla liikennöimme Saimaalla ovat direktiivin mukaisia jo nyt, sanoo Anna Näsi, Yara Suomi Oy:n laivauspäällikkö.

— Voi tietysti olla, että tämän kaluston kysyntä kasvaa nyt entistä enemmän myös muualle. Jollemme saa käyttöön lisää aluksia, voi liikennöintimme Saimaalla vähentyä.

 

Tammikuun ensimmäisenä päivänä käyttöön tullut rikkidirektiivi pienentää Itämerellä seilaavien rahtialusten polttoaineen rikkipitoisuuden korkeintaan 0,1 prosenttiin. Aiemmin rajana oli prosentti.

Direktiivillä halutaan parantaa ilmanlaatua, parantaa meriympäristön tilaa ja vähentää rikin oksideista aiheutuvia ennenaikaista kuolemia. Niitä on arvioitu Eurooppaan 50 000 vuosittain.

Direktiivi kattaa kaiken merirahdin Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin alueella, eli niin sanotulla SECA-alueella.

Sen noudattamista valvovat Trafin satamavaltiotarkastajat, tarkastuskäynnein ja polttoainenäyttein. Tulevaisuudessa valvontaa voisi tehdä myös savukaasunäytteistä.

 

Saimaan kanavalla liikennöidään näillä näkymin vielä kolmisen viikkoa. Alustava päivämäärä kanavan sulkeutumiselle on sunnuntai 25. tammikuuta.

 

Rikkidirektiivi

EU:n rikkidirektiivi tuli voimaan 1.1.2015.

Laivayhtiöt voivat pienentää päästöjään:

käyttämällä kalliimpaa, matalarikkistä polttoainetta

asentamalla rikkipesureita alustensa piippuihin

käyttämällä vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten nesteytettyä maakaasua.

Lähde: lvm.fi

Kirjoittaja:
Piia Kaskinen