Imatranajo siirtyy Pärnuun

IMATRA. Ratamoottoripyörien SM-sarjan osakilpailu joutui väistymään Virtasalmen Motoparkista. Eteläisestä Virosta voi myös tulla ajojen pysyvä koti.

Kalle Sipiläinen

Imatranajo-nimellä kulkeva ratamoottoripyörien SM-sarjan osakilpailu järjestetään elokuussa Viron kuulussa kylpyläkaupungissa Pärnussa. Syynä järjestelyyn on ratavarauksen peruminen imatralaisten normaalissa kisakehdossa Virtasalmen Motoparkissa.

— Tuli päällekkäinen kisa, ja me jäimme kakkoseksi, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman.

Virtasalmella kaasutellaan elokuun puolivälissä uuden ratasarjan FORR:n kilpailu.

Vaihtoehtojen kartoittamisen jälkeen IMK päätyi viemään ajonsa eteläiseen Viroon. Riihimäen Kahvakopla järjesti Pärnun Auto24ring-radalla viime vuonna oman SM-osakilpailunsa, ja Backmanin mukaan kilpailijat olivat rataan tyytyväisiä.

— Siellä on hienot puitteet ja fasiliteetit varikkobokseja myöten. Pärnu jäi oikeastaan ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi.

Ajojen vieminen toiselle puolelle Suomenlahtea nostaa matkakustannuksia. Säästöjä saadaan muun muassa niin, että järjestämiseen liittyviä palveluita voidaan ostaa paikanpäältä.

— Kokonaisuudessa ollaan varmaan suurin piirtein samalla tasolla kuin mitä kustannukset ovat Suomessa, Backman arvioi.

Jos käy niin, että Pärnu osoittautuu hyväksi kisapaikaksi, voiko siitä tulla Imatranajojen uusi koti?

— Miksipä ei, sanoo IMK:n road racing -jaoston vetäjä Juha Suikkari.

— Kysymyshän on vain siitä, että järjestäjä saa kulut peittoon.

Ratamoottoripyörien SM-osakilpailut eivät ole olleet viime vuosikymmeninä mitään yleisömenestyksiä. Virtasalmen Imatranajoissa katsojia on ollut tavallisesti noin 1 200—1 300.

Pärnun kisa keräsi viime vuonna saman verran yleisöä.

Yksi vaihtoehto Imatranajon järjestämispaikaksi on toteutuessaan myös Iitin Kymiring, mutta IMK on herättelemässä henkiin myös kansainvälistä katuratakilpailua Imatralla.

Jos Imatralla aletaan jälleen ajaa, niin Suikkarin mukaan katuratakisa nimetään silloin Imatranajoksi. Myös SM-osakilpailua saatetaan järjestää sen rinnalla edelleen.

— Jos katuratakilpailun järjestäminen ei kuormita liikaa ja SM-osakilpailun organisaatiota voidaan keventää esimerkiksi ostopalveluilla, niin en näe sitä mahdottomaksi. On vain punnittava toimintamme laajuus ja resurssit.

Kirjoittaja:
Kalle Sipiläinen