Matkustajasatamaan uponnut Pömpeli nostettiin pinnalle

Lappeenranta. Laiva saatiin ylös pohjasta suurella nosturilla. Sen jälkeen Pömpeliä ryhdyttiin tyhjentämään vedestä tehokkaalla pumpulla.

Matti Saarela

Suuri nosturi kiskaisi MS Pömpeli III:n irti pohjasta perjantaina. Sen jälkeen laivasta ryhdyttiin pumppaamaan vettä pois. Iltapäivällä kello viiden aikaan laivan molemmat partaat oli saatu vedenpinnan yläpuolelle ja laiva alkoi kellua pinnalla. Sen jälkeen laivan tyhjentäminen vedestä sujui nopeasti.

Maaliskuussa Lappeenrannan matkustajasatamassa laituripaikkansa viereen uponneen Pömpelin nostotyöt alkoivat aamulla. Sukeltaja Matti Pöntinen tarkisti sukeltamalla laivan kunnon ja vei laivaan tehokkaan pumpun.

 

Tarkistusten jälkeen pömpelin alle pujotettiin nostoliinat. Laivaa ryhdyttiin nostamaan varovasti 20 tonnin nostovoimalla. Puurakenteisen laivan laitoja ei haluttu vaarantaa liian suurella paineella, joka syntyy, kun nostoliinat puristuvat laivan kylkiä vasten.

Kun Pömpeli oli saatu irti pohjasta, sukeltajat kevensivät sitä vielä ilmapusseilla. Myös reelingin ja kannen väliset valuma-aukot tukittiin, jotta laivaan virtaisi mahdollisimman vähän uutta vettä laitojen yli tyhjennyspumppauksen aikana.

 

Puurakenteisen perinnelaivan uppoamisen syy ei selvinnyt sukeltajan tekemässä tarkastuksessa. Laivan omistajiin kuuluva Tony Gilabert arveli, että laivan pohjaventtiili on saattanut vaurioitua maaliskuussa esiintyneiden voimakkaiden lämpötilavaihtelujen takia.

-Se on ehkä pääsyt jäätymään ja sulamaan monta kertaa ja alkanut lopulta vuotaa, hän arveli.

Lopullinen varmuus uppoamisen syystä saadaan vasta, kun laiva on saatu kokonaan tyhjennettyä vedestä ja syytä päästään tutkimaan kunnolla.

 

Laivan noston teki varkautelainen Stella Maria.

-Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun olemme nostamassa laivaa ylös pohjasta. Eivät tällaiset nostot sisävesillä ihan jokapäiväisiä ole, yrittäjä Jorma Onjukka kertoi.

Onjukan mukaan Stella Maria tekee paljon vedenalaisten putkistojen tarkastuksia ja korjauksia Lappeenrannan energialle.

 

Gilabert oli huojentunut siitä, että laivan nostoon saatiin ammattimiehiä.

-Olemme kaikki kiitollisia heille, hän sanoi omistajien puolesta.

Tilausristeilyjä Saimaalla tehneen laivan omistaa Pömpeli team, jossa ovat mukana Gilabertin lisäksi Aki Sinkkonen ja Mikko Sinkkonen.

 

MS Pömpeli III

Pömpeli rakennettiin vuonna 1937 Savonlinnassa Laitaatsillan telakalla. Puurakenteisessa proomussa ei ollut alun perin omia koneita, vaan se toimi höyryhinaajan eväskonttina eli kuljetti hinaajan polttoaineena käyttämiä koivuhalkoja.

Myöhemmin proomu varustettiin omilla koneilla, ja se on matkustaja-aluksena palvellut muun muassa UPM Kymmenen edustuskäytössä. Pömpeli teamin omistukseen laiva siirtyi 90-luvun lopulla.

Pömpeli on 21 metriä pitkä ja 5,5 metriä leveä alus, jonka suurin syväys on 1,7 metriä. Vauhtia risteilijälle antaa 103 kilowatin dieselmoottori.

Kirjoittaja:
Matti Saarela