Seura ottaa vastuun Muukosta

LAPPEENRANTA | Muukon kartingradan vuokraus tuo Lappeenrannan Urheiluautoilijolle lisää kuluja. Muuten radan toiminta jatkuu entisellään.

Auringonpaisteisella Muukon kartingradalla kuului lauantaina tuttu pärinä. Lappeenrannan Urheiluautoilijoiden väki huolsi kartingautoja ajokuntoon ja siivosi rataa uuteen kauteen.

Radan tulevaisuus näyttää jälleen valoisalta. Lappeenrannan kaupunki päätti keskiviikkona vuokrata radan 30 vuodeksi Lappeenrannan Urheiluautoilijoille osana säästöohjelmaansa. Samalla kaupunki luovutti radan rakennukset seuralle.

LprUA on rakentanut ja ylläpitänyt rataa sen perustamisvuodesta 1978 asti. Nyt radan kaikki taloudelliset vastuut siirtyvät kaupungilta urheiluseuralle.

Se vaati seuraväeltä perusteellista pohdintaa ennen myöntävän vastauksen antamista kaupungille.

– Me kuitenkin olemme vain ry, eikä meillä ole mitään säännöllistä tuloa. Olisimme toki voineet jatkaa entiselläkin yhteistyömallilla, mutta koska kaupungin pitää säästää, tämä on meille seuraavaksi paras vaihtoehto. Palautetta on jo tullut, että hyvä homma että epätietoisuus päättyy ja toiminta jatkuu, LprUA:n puheenjohtaja Harri Rämä toteaa.

LprUA haluaa pitää radan ylläpidon tason vähintään yhtä hyvänä kuin tähänkin asti. Rata-alueen vuosivuokra on 700 euroa, mutta lisäkuluja kertyy muun muassa  sähkölaskusta, kiinteistöverosta ja -vakuutuksesta.

– Puhutaan tuhansista euroista per vuosi, mitä lisäkustannuksia seuralle nyt tulee.

 

JATKOSSA kilpailujen merkitys LprUA:n tulonlähteinä korostuu. Kimi Circuitilla järjestetään kartingin SM-osakilpailu 22.-24. toukokuuta. Seura on jo hakenut järjestämisoikeutta myös vuoden 2016 SM-osakilpailulle.

– Seuralle jää tuloa, kun saamme kilpailuihin reilusti osallistujia. Muuta rahoitusta on kerho- ja harrastetoiminta, josta saamme kerättyä pieniä summia pikkuhiljaa.

LprUA:n jäsenmäärä kääntyi viime vuonna nousuun, kun uusia kartingharrastajia tuli muutama kymmenen.

– Tiistaisin meillä on lasten ja nuorten harrasteiltoja, joissa viime kesän aikana kävi yhteensä 157 eri kuljettajaa.

Uudessa tilanteessaan LprUA löytäisi mielellään uusia yhteistyökumppaneita liike-elämästä.

– Esimerkiksi autokoulujen kanssa olemme keskustelleet siitä, että meillä on tuossa aika hyvä rata, jossa voisi esimerkiksi opettaa moottoripyöräilyä.

 

RÄMÄ ON ollut LprUA:n seuratoiminnassa mukana kymmenisen vuotta, joista kaksi viimeisintä seuran puheenjohtajana.

Yleisellä tasolla hän ei pidä hyvänä trendiä, jossa kaupungit siirtävät liikuntapaikkojen ylläpitoa urheiluseurojen vastuulle ja myös lakkauttavat liikuntapaikkoja, kuten Lappeenrannassa luistelualueita ja kaukaloita.

– Eihän se harrastajien kannalta hyvä ole. Se tarkoittaa sitä, että jokainen harrastaja maksaa enemmän. Toisaalta Lappeenrannan kaupungin omassa strategiassa on sanottu, että nuorisoon ja liikuntaan panostetaan. Kaupungin toimenpiteet näyttävät olevan tällä hetkellä päinvastaisia.

Puhutaan tuhansista euroista per vuosi, mitä lisäkustannuksia seuralle nyt tulee.

Harri Rämä

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen