Kauppakeskus myy asiakasvirtaa

Lappeenranta. Ison-Kristiinan laajennus on ollut Heikki Alénin pääasiallinen työmaa marraskuusta 2007. Nyt Cityconin hankekehityspäällikkö miettii jo seuraavia kauppakeskuksia.

Timo Laitakari

Ison-Kristiinan avajaisista on reilu viikko. Asiakkaat ovat löytäneet paikalle, ja palaute on ollut myönteistä. Olo on helpottunut, myöntää Heikki Alén.

– Käytävillä näkee ihmisten kasvoilta, että he ovat ihan että vau ja onnellisia. Tämän palautteen jälkeen itsekin kokee olevansa etuoikeutetussa asemassa, kun saa tehdä tätä työtä.

Kiinteistösijoitusyhtiö Cityconin hankekehityspäällikkönä Alén on vastannut kauppakeskuksen uudistuksesta. Työhön on kuulunut ensin keskuksen kaupallisen idean luonti ja asemakaavoituksen läpivienti, myöhemmin rakennuttamisen ja vuokralaishankinnan johtaminen.

 

Kauppakeskusyhtiön liikeidea on myydä vuokralaisille asiakasvirtaa. Paikalle pitää siis houkutella ihmisiä, ja heidät pitää saada viihtymään pitkään.

Alén kertoo, että Ison-Kristiinan sydän luotiin 2008. Tanskalainen konsulttiyritys haastatteli silloin lappeenrantalaisia ja selvitti, mitä he keskukselta odottavat.

– Ihmiset ovat erilaisia. Oululaiset haluavat viileän skandinaavista, pelkistettyä tyyliä. Lappeenrantalaiset haluavat värikkyyttä. He ovat maanläheisiä, mutta samalla pitää olla räiskyvyyttä.

Tämä havainto näkyy nyt konkreettisesti kauppakeskuksen värityksessä ja lattioissa, jotka näyttävät lämpimältä puulta, eivätkä esimerkiksi kiveltä.

– Isossa-Kristiinassa liikkeiden etuseinät pyrittiin pitämään mahdollisimman avoimina niin, että liikkeiden tarjonta näkyy runsaana käytävälle. Oulussa olisi isoja lasiseiniä.

Kauppakeskukseen yritetään luoda juuri sille sopivaa tunnelma. Tässä suuri vaikutus on sillä, millaisia liikkeitä keskukseen haetaan ja saadaan. Isossa-Kristiinassa sosiaalinen puoli painottui suunnittelun edetessä, ja sen myötä kahviloiden ja ravintoloiden osuus liiketilasta kasvoi.

 

Kaupunginteatterin sijoittaminen kauppakeskukseen on ainutlaatuista. Idea syntyi 2010, ja sen isäksi Alén nimeää rakennuttajakonsultti Markku Ovaskaisen.

– Saamme aina palautetta, että kauppakeskukset ovat keskenään samanlaisia. Lappeenrantaan halusimme jotain aivan uniikkia ja kerran palaverissa mietimme, mitä keksisimme.

Yhtiössäkin Ovaskaisen heittoa piti sulatella pari viikkoa, mutta kaupungin virkamiesten vastaanotto oli heti myönteinen.

– Silloinen kaupunginjohtaja Seppo Miettinen näki heti sen vision, että tästä voisi tulla jotain.

Alén palkattiin Cityconille vuonna 2007, ja Ison-Kristiinan laajennus oli hänen ensimmäinen työnsä. Nyt pitkä rutistus alkaa olla hänen osaltaan voiton puolella, vaikka kaikenlaista askaretta vielä onkin.

Ison-Kristiinan laajennuksen viimeisetkin osat otetaan käyttöön tammikuussa 2016, kun kaupunginteatterin iso sali avataan. Jo nyt Alénin työpäiviä täyttää kauppakeskus Lippulaivan uudistus Espoossa.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari