Lappeenrannan energian asiakaskato tyrehtyi

Sähkölasku. Hinnanalennus tehosi. Kilpailu kovenee koko ajan. Tavoitteena on saada asiakasmäärä kasvuun.

Anne Kotiharju

Lappeenrannan energia onnistui pysäyttämään asiakaskadon sähkön hinnanalennuksella. Yhtiö oli menettänyt vuoden takaisen hinnannoston jälkeen noin sata asiakasta kuukaudessa.

-Kato pysähtyi. Tilanne on nyt hallinnassa, kertoo johtaja Marko Pollari Lappeenrannan energiasta.

Asiakasmäärän kasvattaminen sen sijaan vaatii vielä tekemistä.

-Hedelmiä poimitaan vasta pitemmällä aikavälillä. Kun tämä näkyvämpi hintakilpailu ja kampanjointi on aloitettu, niitä on tarkoitus myös jatkaa. Kilpailu kovenee koko ajan.

Yhtiö lupaa nyt vuoden tai kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen tekeville asiakkaille sähköä hintaan 4,9 senttiä kilowattitunnilta. Pollarin mukaan määräaikaisten uusien sopimusten hinta on nyt maan hintavertailun kärkipäässä, ei ihan keulilla kuitenkaan.

-Lisäksi nämä vuoden tai kahden vuoden sopimuksen tekevät saavat nyt niin sanotun perusvoiman hinnalla metsävoimaa eli Suomen luonnonsuojeluliiton sertifioimaa ekoenergiaa, paikallisesti Kaukaan voimalla tuotettua ekoenergiaa.

 

Lappeenrannan energian uskolliset ikuisuusasiakkaat, jotka eivät ole sähköään kilpailuttaneet, joutuvat pulittamaan tariffihintana nyt perusvoimasta 6,20 senttiä kilowattitunnilta.

-Hintaero uusiin määräaikaisten sopimuksiin on turhankin suuri. Nyt tariffiasiakkaidenkin kannattaisi pyytää Lappeenrannan energialta tarjous, neuvoo Pollari.

Pollarin mukaan pyrkimyksenä on saada tariffihinnatkin reagoimaan nopeammin energian pörssihintojen muutoksiin.

Ne sopimusasiakkaat, joiden sopimusjakso on vielä kesken, maksavat sovittua hintaa jakson loppuun saakka.

-Sopimukset sitovat puolin ja toisin. Nyt tukkuhinnat ovat laskeneet, mutta tukkuhinnat olisivat voineet myös nousta, jolloin vanhan sopimuksen hinta voisi ollakin nyt edullinen.

 

Asiakaskato havahdutti Lappeenrannan energian voimakkaaseen kampanjointiin.

-Onhan meillä ollut koko ajan tarjoushintoja, mutta me emme ole tuoneet sitä riittävästi esille. Meiltä ei ole aina hoksattu kysyä tarjousta. Yksi tavoitteemme on ollutkin tietoisuuden lisääminen, vaikka toki juuri nyt hintakin on ihan kilpailukykyinen.

Maaliskuussa alkanut kampanja kohdistuu kotitalousasiakkaisiin. Lappeenrannan energialla on nyt noin 51 000 asiakasta.

-Olemme menettäneet markkinaosuutta muutaman viime vuoden aikana. Tästä lähdetään ylöspäin. Töitä tehdään sen eteen, että pärjättäisiin jatkossa paremmin.

Lappeenrannan energia -konsernin tulos oli viime vuonna noin 9,1 miljoona euroa. Liikevaihto kasvoi 6,3 prosenttia 129 miljoonaan euroon.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju