Rauhan laivalle löytymässä ostaja

Joutseno. Rauhan rannassa vuosia maanneella Blue White Eaglella on nyt vakavasti otettava ostajakandidaatti. Hinaajan etsiminen on vaikeaa.

Matti Saarela

Saimaan rannassa Joutsenon Rauhassa vuosia maanneelle m/s Blue White Eaglelle on löytynyt ostajakandidaatti. Laivan omistajan Pekka Sivosen mukaan kauppoja ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta neuvottelut ostajan kanssa ovat edenneet jo loppusuoralle.

-Kauppoja ei ole vielä tehty, mutta parhaillaan meillä on menossa vakavat keskustelut asiasta. Pyrimme ratkaisemaan asian mahdollisimman pian. Tällä viikolla meillä on useita tähän kauppaan liittyviä tapaamisia, Sivonen kertoo.

Rauhan rantaan vuosiksi juuttunut laiva on alueen asukkaiden ohella rassannut myös sen omistajaa.

-Haluan ihan yhtä kiivaasti kuin paikalliset asukkaatkin saada sen laivan pois sieltä kaiken kansan silmistä ja samalla tämän asian pois päiväjärjestyksestä, Sivonen vakuuttaa.

 

Sivosen mukaan laiva pitää hinata telakoitavaksi joko Savonlinnaan tai Kotkaan. Pulmaksi on noussut hinauskaluston puute.

-Olen yrittänyt löytää viime viikkojen aikana hinauskalustoa laivan siirtämiseen. Saimaan hinaajat ovat kuitenkin tähän aikaan kiinni puutavaran uitoissa. Pitäisi löytää taho, jolla on hinaukseen sopiva hinaaja. Tässä etsimisessä tarvitsen apua, Sivonen kertoo.

Merenkulkua koskevien määräysten mukaan Blue White Eaglen kokoluokkaa edustavien alusten rungon kunto on tarkistettava viiden vuoden välein telakalla.

-Trafi edellyttää laivan telakointia viiden vuoden välein. Telakoinnin jälkeen ostaja saa leimatun laivan käsiinsä, Sivonen perustelee telakoinnin välttämättömyyttä.

 

Etelä-Karjalan pelastuslaitos on joutunut kerran tyhjentämään laivan pilssin sinne valuneista vesistä. Sivosen mukaan laivan runko on kuitenkin kunnossa. Se ei vuoda. Laiva on Sivosen mukaan tarkastettu edellisen kerran Savonlinnan telakalla.

-Edellisen telakoinnin aikana laivan rungosta löytyi yksi ohentuma, ja se korjattiin. Telakoinnin jälkeen aluksella ei ole ajettu kuin Savonlinnasta Puumalaan ja sieltä Joutsenon Rauhaan.

Telakointi on tarpeen myös siksi, että laiva on vaurioitunut ilkivallan ja varkauksien takia.

-Joku on vienyt muun muassa laivan ruorin. Laivaa ei voi ohjata ennen kuin siihen saadaan jostain uusi ruori.

Sivonen ei kerro, kuka laivaa on ostamassa. Hänen mukaansa laivaa ei myydä yksityishenkilölle, vaan neuvotteluja käydään yrityksen tai yritysryppään kanssa, jossa on mukana myös ulkomaalaisia.

-Pyrin löytämään sellaisen ratkaisun, että laiva lähtee kokonaan pois Suomesta. Ostajalla pitää olla myös kykyä ja varaa pitää laivaa yllä, hän painottaa.

 

M/S Blue White Eagle -alus

Aiemmat nimet Frisia III ja Koli III.

Rakennettu 1960 Saksassa.

Pituus 62,66, leveys 8,83 ja syväys 2,03 metriä. Vetoisuus 710 brt / 271 nrt.

Seilasi vuonna 2008 Kuopion ja Lappeenrannan väliä kuopiolaisen Roll Risteilyt -yhtiön nimissä.

Puumalassa vuodesta 2009, Rauhan satamassa kesästä 2011.

Lähteet: Trafin alusrekisteri, Etelä-Saimaan arkisto, Wikipedia.

Kirjoittaja:
Matti Saarela