Vanhalla tarinalla uusiin kulisseihin

Lappeenranta. Uuden kaupunginteatterin suuren näyttämön avaus vie 1920-luvulle. Penniä venytetään kalliin talon ohjelmistokustannuksissa.

Petteri Värtö

Kaupunginteatteri avaa uuden teatteritalon suuren näyttämön musiikkinäytelmällä Kolmen pennin ooppera Lappeenrannassa 15. tammikuuta 2015. Bertolt Brechtin ja Kurt Weilin kirjoittaman yhteiskuntasatiirin ohjaa teatterinjohtajana 1. elokuuta aloittava Timo Sokura, joka myös suunnittelee esityksen koreografian. Musiikin johtamisesta ja orkesterin kokoamisesta vastaa Jani Pola. Sokurasta näytelmä on ajankohtainen.

— Kaupungeissa on kerjäläisiä, yksi puolue vastustaa maahanmuuttoa ja poliitikkojen hölmöily vain jatkuu. Kaiken tällaisen keskellä voi helposti tuntea olevansa 1920-luvun lamakaudella, teatterinjohtaja perustelee.

Valinnalla Sokura kertoo ajattelevansa vuosien päähän. Hänen mukaansa vähän Suomessa esitetty yhteiskunnallinen näytelmä on avauskappaleena kestävämpi ja uskottavampi kuin helpot ja tutut soundofmusicit.

 

Klassikkonäytelmä marssittaa näyttämölle huorien, kerjäläisten, poliisien ja varkaiden kavalkadin. Kaupunginteatteri tekee sen pääosin omalla porukalla. Vierailijoista on toistaiseksi vahvistettuna vain Tatu Siivonen.

— Siivonen näyttelee Puukko-Mackin roolin. Teimme aikoinaan yhteistyötä Hämeenlinnassa, jossa hän oli tanssiavustajana ennen koulujen käymistä. Muiden pääroolien esittäjät ovat vielä auki, Sokura sanoo.

Siivonen on tuttu näky Lappeenrannassa. Hän on kaupunginteatterin entinen harjoittelija ja oli kevätkaudella mukana Mannerheim ja kettujen sota -näytelmässä ja esiintyy myös kesäteatteriesityksissä kaupungissa.

 

Kolmen pennin ooppera toteutuu penniä venyttämällä Lappeenrannassa. Sen kulissit, uusi teatteri, maksoivat 20 miljoonaa euroa, mutta taloustilanne edellyttää tarkkoja kustannuslaskelmia esitettävältä ohjelmistolta.

— Ohjaan esityksen itse, koska teatterissa ei ole muita ohjaajia ja koska vieraileviin ohjaajiin ei ole varaa tällä hetkellä. Tai ohjaan, jos olen vielä hengissä kolmen eri projektin jäljiltä, Sokura toteaa.

Hän ohjaa kaksi esitystä (Kohtaamisia ja Ennenkuulumatonta!) kaupunginteatterin väistötiloihin Kehruuhuoneelle ja Lappeenranta-saliin syksyllä. Niitä ennen pitää paahtaa työsopimus loppuun Kansallisoopperassa.

 

Kustannuksia Kolmen pennin oopperassa aiheuttaa muun muassa musiikki. Oikeuksien omistajien mukaan sen pitää soida nuotilleen kuten se on aikoinaan kirjoitettu. Esittäminen edellyttää 21 eri instrumenttia.

— Bändissä on maksimissaan yhdeksän muusikkoa, joten heidän täytyy olla varsin monipuolisia osaajia. Orkesteriin on tarkoitus löytää paikallisia soittajia, jotta asumis- ja matkakuluja saadaan karsittua alemmas.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö