Kiila purkaa hallinnolliset rajat

Verkkopalvelut. Kaikki Eksoten hyvinvointipalvelut laitetaan lähitulevaisuudessa verkkoon.

Matti Saarela

Tämän vuosikymmenen lopulla Etelä-Karjalan lähes kaikki hyvinvointipalvelut ovat verkossa. Hankepäällikkö Johanna Anderssonin mukaan luoda järjestelmä, jossa hallinnolliset rajat eivät näy. Kaikki palvelut päivähoidosta päihdehuoltoon ja velkaneuvonnasta terveysaseman palveluihin löytyvät saman verkkopalvelun kautta.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) on mukana tässä Kiila-hankkeessa. Se eroaa monista aikaisemmista projekteista siinä, että nyt kartoitetaan mahdollisimman tarkkaan palvelujen tuottajien ja käyttäjien tarpeet, ja vasta sen jälkeen kilpailutetaan järjestelmän toteutus.

-Nykyiset järjestelmät eivät tue tulevaisuuden palvelutuotantoa, Andersson kertoo.

-Hanke alkoi syykuussa 2013, ja silloin tehtiin rajaukset, koska kokonaisuus on niin suuri. Nyt ensimmäiset määrittelyt on tehty ja hyväksytty, mutta meille on tulossa vielä lisää määrittelyjä muun muassa vaativan erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon osalta.

Ensimmäisessä vaiheessa hankkeessa ovat olleet mukana Eksote, viisi muuta sairaanhoitopiiriä ja kaksi kuntaa.

-Olemme vuoden alusta käyneet yhteisneuvotteluja neljän yliopistollisen sairaanhoitopiirin kanssa yhteistyöstä. Yhteistyöstä on tehty myös linjapäätös. Yhteistyöhön on tarvetta ja siihen lähdetään.

Hanketta toteuttaa kuntayhtymien ja sairaanhoitopiirien omistama Medi-IT. Yhtiön verkkosivuilla Kiilasta puhutaan jo kansallisena hankkeena. Jos yhteistyö yliopistollisten sairaanhoitopiirin kanssa toteutuu sovitusti, puheille on Anderssonin mukaan myös katetta.

Hankkeen ulkopuolelle jää suurista toimijoista vain Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS, jolla on oma Apotti-hanke.

-Ainakin saamme kansallisia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Johtoajatuksemme on se, että kaikki palvelut toteutetaan asiakaslähtöisesti. Palveluketjun pitää olla sujuva.

Eteläkarjalaiset ovat jo tottuneet käyttämään sosiaali- ja terveyspiirin palveluita, varaamaan vastaanottoaikoja ja katsomaan muun muassa laboratoriokokeiden tuloksia Hyvis.fi-palvelun kautta. Anderssonin mukaan uudet sähköiset palvelut eivät korvaa nykyisiä palveluja, vaan laajentavat niitä.

Palveluvaaka.fi-verkkopalvelusta kansalaiset voivat etsiä sosiaali- ja terveysalan palveluja ja palveluntuottajia sekä vertailla ja arvioida palveluja.

Kanta.fi-verkkopalvelun Omakanta on portti omiin tietoihin. Sieltä voi katsoa sähköisiä reseptejä ja potilastietoja.

Hyvis.fi-verkkopalvelussa voi käyttää sähköisesti Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin palveluja.

Apua.info-verkkopalvelusta löytyy muun muassa Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten netti ja puhelin.

Virtu.fi on virtuaalinen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus.

Kirjoittaja:
Matti Saarela