Kuutostien korjaus alkaa lokakuussa

Kuutostie. Sarvilahden ja Rantsilanmäen alue Luumäellä ovat ensimmäisinä työlistalla. Vaikutukset liikenteelle jäävät ensi talvena melko vähäisiksi.

Anne Kokkonen

Kuutostien parannustyöt Luumäen Taavetin ja Lappeenrannan Kärjenkylän välillä alkavat parin viikon kuluttua. Tietyöt näkyvät ensimmäiseksi Sarvilahden liittymän tienoilla, kun nykyisen valtatien eteläpuolelle aletaan rakentaa rinnakkaistietä.

Marraskuussa rakennustyöt käynnistyvät Rantsilanmäen alueella. Ennen vuodenvaihdetta aloitetaan myös Käpylän, Jurvalan itäisen liittymän sekä Kankaan risteyksen siltojen rakentaminen.

— Ensi talvena rakentamiset vaikutukset Kuutostien liikenteelle ovat kohtalaisen vähäisiä, rakennuspäällikkö Janne Tikkamäki Skanskasta vakuuttaa.

 

Etelä-Karjalan keskeisen liikenneväylän parantaminen 28 kilometrin matkalta maksaa kustannusarvion mukaan 76 miljoonaa euroa. Uutta tietä rakennetaan 12 kilometrin verran, ja nykyinen valtatie levennetään keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi tieksi.

Tien on tarkoitus olla valmis Jurvalan läntisestä eritasoliittymästä itään päin vuoden 2017 kuluessa. Kokonaisuudessaan uusittu osuus avautuu liikenteelle loppuvuodesta 2018.

Rautatien ja voimalinjojen läheisyys sekä Kuutostien vilkas liikenne asettavat haasteita rakentajille. Hiekka- ja sorapitoisen Salpausselän kaivaminen sen sijaan on rakentajien mieleen: siirrettävä maa-aines kun voidaan käyttää hyödyksi jossain muualla työmaa-alueella.

— Pitkän Esson lähellä sijaitseva Rantsilanmäki on paikka, jossa tullaan kaivamaan paljon. Enimmillään on mentävä kuuden, seitsemän metrin syvyyteen ja kaivettavaa maata on noin 250 000 kuutiota, Tikkamäki kertoo.

 

Tiehankkeen toteuttajina toimivat Skanska Infra, Pöyry ja Ramboll, jotka ovat tehneet yhteistyötä hankkeen kehittelyssä maaliskuusta 2015 lähtien. Valitussa allianssimallissa hankkeen riskit ja hyödyt jaetaan kaikkien osapuolten kesken, ja yhteisen organisaation ansiosta mahdollisimman edullisia ja sujuvia ratkaisuja voidaan etsiä koko rakennushankkeen ajan.

Entiseen Jurvalan K-kauppaan perustetussa avokonttorissa työskentelee lähivuodet noin 15 projektiryhmän jäsentä. Tietyömaalla möyrii keskimäärin 80 konetta ja kuljetusvälinettä.

— Hankkeen keskimääräinen henkilövahvuus on noin sata, Tikkamäki arvioi.

 

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen