Särästä tuli Suomen kulttuurimatkailun kärkeä

LEMI. Ulkomaalaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät valikoivat lemiläisen aterian TOP10-listalle.

Katja Neuvonen, Leena Sallinen

Yksi Suomen kulttuurimatkailun tämän vuoden kärkituotteista löytyy Lemiltä. Ravintola Säräpirtti Kippurasarven lammasateria valittiin Suomen kulttuurimatkailutuotteiden valtakunnalliselle Top 10 -listalle.

Ravintolan yrittäjä Esko Hietaranta on mielissään valinnasta.

-Kyllähän se mieltä lämmitti. Hyvää tuuria myös siinä mielessä, että meidän ensi vuoden teemamme on kulttuuri.

Säräateria on pysynyt samana vuodesta 1978, jolloin Hietarannan vanhemmat alkoivat sitä valmistaa Lemillä. Raaka-aineet ovat yksinkertaisuudessaan karitsanpaisti, peruna ja suola.

Suomen kulttuurimatkailun kärkituotteiden Top 10-lista on laadittu ulkomaalaisten kuluttajien ja matkanjärjestäjien valintojen perusteella.

Taustalla oli suomalaisten kulttuurimatkailutuotteiden touko-kesäkuussa tehty kartoitus, josta vastasi kulttuurimatkailun valtakunnallinen katto-ohjelma Culture Finland. Kartoituksen kriteerien mukaan tuotteen pitää sisältää kulttuurisia elementtejä yhdistettynä matkailupalveluihin ja löytyä netistä vähintään englanninkielisenä.

Ehdolle tuli yli 200 tuotetta. Lopullisella Top 10 -listalla on viisi omatoimimatkailijan tuotetta ja viisi ryhmämatkailutuotetta. Viisi näistä liittyi ruokaan.

Ruuan asema matkailussa on korostunut, sillä 40 vuotta sitten Lemin särä oli ainoa ruokamatkailutuote, joka pääsi Suomen seitsemän matkailuihmeen joukkoon.

Kirjoittaja:
Katja Neuvonen, Leena Sallinen