Viimeinen kuulutus

Lentoliikenne. Lappeenrannan lentokentän kohtalosta on käynnissä kova vääntö. Tauko lentoihin tulee joka tapauksessa.

Heikki Sopanen

Fifty-fifty. Näin kaupunginjohtaja Kimmo Jarva vastaa kysymykseen, kuinka todennäköisenä hän pitää Lappeenrannan lentokentän siirtymistä alueelliseen omistukseen.

Auvoisesti alkaneet neuvottelut kentän luovuttamisesta Finavialta alueellisille toimijoille ovat vaikeutuneet rahan vuoksi.

Tavoiteaikataulu on jo siirtynyt, ja on mahdollista, että Lappeenrannan kenttä hiljenee ja toiminta loppuu. Kaikki on kiinni siitä, paljonko valtiolta saadaan rahaa siirtymävaiheen tappioiden kattamiseen. Tällä hetkellä ei näytä hyvältä.

Valtion budjettiesityksessä on ensi vuodelle varattu yksi miljoona Finavian verkostoon kuulumattomien kenttien rahoitukseen. Sitäkin voi anoa vasta, kun kenttä on omassa hallussa.

-Ehdot valtion rahoituksesta ovat koko ajan heikentyneet esisopimukseen nähden, Jarva sanoo.

Kaupunginjohtaja kuitenkin torjuu ajatuksen, että omaa rahoitusta lisätään, jos valtio pihtaa miljooniaan.

-Lisärahoitus kuntalaisen kukkarosta vaatisi oman päätöksensä, enkä ole sellaista aikeissa esittää. Kaupunginvaltuustolla tuskin on haluakaan lähteä lisäpanostukseen aikanaan sovitusta.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolaisen mukaan he ovat valmiita lentokentän omistajan vaihdokseen. Asia on Lappeenrannan ja Etelä-Karjalan käsissä.

-Siellä pitää tehdä päätös, otetaanko kenttä haltuun vai ei.

Kun Ryanair lopettaa lentonsa kolmen viikon kuluttua, kentällä ei ole enää minkäänlaista säännöllistä reittiliikennettä. Jos kenttä hiljenee eikä siirry alueelliseen omistukseen, uhkana on, että Finavia sulkee koko kentän.

-Jos ei ole liikevaihtoa, pitää kustannuksiakin karsia, Savolainen sanoo.

Hän ei kerro, miten kauan tyhjää kenttää ylläpidetään, mutta sanoo, että jossain vaiheessa pitää reagoida.

Jarva kertoo, että päivitetty sopimusluonnos ja kentän liiketoimintasuunnitelma lähtevät lähipäivinä Finavialle, mutta on epävarmaa, lähteekö tarjous vetämään.

-Rahasummat ovat muuttuneet aiemmasta. Meidän riskin taso kasvaa koko ajan. Toisaalta houkuttimena on, että myös lentokentän maa-alue tulisi omistukseemme.

Maakuntajohtaja Matti Viialainen harmittelee myös, että kentän omistajavaihdoksen reunaehdot ovat muuttuneet.

-Päätös on kuitenkin tehtävä lähiviikkoina, jos rahaa valtiolta halutaan. Ja ilman julkista rahaa kentän haltuunotto ei onnistu kannattavasti.

Viialainen panee toivonsa siihen, että budjettikäsittelyssä löytyisi lisärahaa.

-Hankala rako ja ainakin tauko lentämiseen tulee pitkälle ensi vuoteen.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen