Kävelykatujen puolestapuhuja

LAPPEENRANTA. Kaupunginarkkitehti Erkki Jouhki jää eläkkeelle 14 vuoden Lappeenrannassa olon jälkeen. Kävelykatuajattelu on tänä aikana juurtunut hitaasti.

Ilpo Leskinen

Ajatus kävelykaduista ja kävelykeskustasta on juurtunut erittäin hitaasti lappeenrantalaiseen mielenmaisemaan ja liike-elämään. Tämän on vuodenvaihteessa eläkkeelle jäävä kaupunginarkkitehti Erkki Jouhki havainnut 14 Lappeenrannan-työvuotensa aikana.

Jouhki vaihtoi työmaan Imatralta Lappeenrantaan syyskesällä 2001. Hän toimi Imatran asemakaava-arkkitehtina ja tuli samaan hommaan tuplasti suuremmassa Lappeenrannassa.

Imatrankosken keskustaan, Lappeentien alkupäähän, oli juuri avattu kävelykatu Koskenparras, jota Jouhki oli keskeisesti suunnittelemassa ja toteuttamassa.

Imatran kävelykatu sai silloin ja saa edelleen kiitosta, ja sitä on pidetty onnistuneena. Kävelykatu saatiin Jouhkin mukaan lopulta melko mutkattomasti perustettua.

Hän havaitsi nopeasti, että Lappeenrannassa samanlaiset ideat herättivät suurta vastustusta. Kaupungista puuttui kävelykatuperinne. Kävelykeskustan luominen alkoi nollapisteestä ja liike-elämän näkyvällä vastustuksella.

– Imatralaisille kävelykatu oli tuttu ajatus. Imatran ajot opettivat ihmiset jo 1960-luvulta lähtien kävelykadun elämään.

Lappeenrannassa on Jouhkin mielestä riittävät eväät tehdä kunnollinen kävelykeskusta sen jälkeen, kun keskustan liikennejärjestelyt saadaan kuntoon ja kaikki pysäköintilaitokset toriparkkia myöten valmistuvat.

-Valtakatua ja Kauppakatua on vahvistettava. Kävelypainotteiset katuosuudet ovat hyvä alku, mutta vasta sitten voidaan puhua kävelykeskustasta, kun jalankulkija on kuningas.

Jouhkin mukaan kaikki kokemukset meiltä ja muualta ovat yhdensuuntaisia. Kävelykeskustat hyödyttävät liike-elämää, ja talojen arvo kasvaa. Kävelykeskustat lisäävät niin paikallisten asukkaiden kuin turistien viihtyvyyttä ja onnellisuutta.

-Kortteleihin pitää päästä autolla, mutta turha läpiajo on saatava pois.

Kun Jouhki aloitti työnsä Lappeenrannassa, linja-autoaseman monttuun alettiin suunnitella Galleriaa. Sitä seurasi City-kortteli, josta tuli Jouhkille pitkäaikainen työmaa.

-City-kortteli oli vaikea tapaus. Energiaa kului paljon. Korttelissa on useita kiinteistönomistaja, jotka eivät päässeet yksimielisyyteen kokonaisuudesta.

Eläkkeelle jääminen vuodenvaihteessa ei ole Jouhkille iso muutos. Hän aikoo jatkaa arkkitehdin töitä, jos vain kysyntää löytyy.

-Arkkitehdit kaatuvat saappaat jalassa ja työskentelevät niin pitkään kuin kykenevät. Työ on minulle myös harrastus.

Erkki Jouhki

Lappeenrannan kaupunginarkkitehti.

64-vuotias. Kotoisin Imatralta.

Valmistui arkkitehdiksi Helsingissä.

Imatran asemakaava-arkkitehtina maaliskuusta 1989 elokuuhun 2001.

Tuli syksyllä 2001 Lappeenrannan asemakaava-arkkitehdiksi ja toimi kaavoitusosastolla eri johtotehtävissä.

Kolme aikuista lasta.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen