Elokuva myy Saimaata maailmalle

Markkinointi. Matkailuyhtiöt maksoivat osan Järven tarina -elokuvan budjetista. Kansainväliseen levitykseen lähtevällä dokumentilla yritetään houkutella Saimaalle turisteja.

Liisa Kukkola

Dokumenttielokuva Järven tarinan rahoittajina ovat olleet myös Etelä-Karjalan matkailuyhtiö Gosaimaa sekä Mikkelin ja Savonlinnan seutujen matkailusivusto Visit Saimaa. Kumpikin yhtiö antoi elokuvaan rahaa 30 000 euroa.

-60 000 euroa on vajaa kymmenesosa elokuvan koko budjetista. Summa on pienehkö, mutta sen ansiosta pystyttiin kuvaamaan Saimaata hieman enemmän, esimerkiksi tekemään ilmakuvauksia, kertoo elokuvan tuottaja, ohjaaja ja käsikirjoittaja Marko Röhr.

Raha tuli tarpeeseen, mutta sitäkin enemmän Röhr arvostaa rahoittajienkin kautta tullutta tietoa maakunnista. Aluetta tuntevat osasivat ohjata esimerkiksi oikeille kuvauspaikoille.

Järven tarina saa ensi-iltansa keskiviikkona 6.1. Lappeenrannassa, Imatralla, Parikkalassa, Mikkelissä, Savonlinnassa, Kiteellä ja Punkaharjulla. Valtakunnallinen ensi-ilta on perjantaina 15.1.

Tuotantoyhtiö halusi yrittää järjestää Järven tarinan ensi-illan ensin pääasiallisille kuvauspaikoille.

-Meillä on kovat odotukset Järvi-Suomen katsojaluvuista. Olivathan Metsän tarinan Lappeenrannan kolmen vuoden takaiset katsojaluvat alalla suoranainen legenda: dokumenttielokuva metsästä veti enemmän katsojia kuin Bond, Röhr kertoo.

Järven tarinaa edeltänyt Metsän tarina -dokumentti oli vuonna 2013 Etelä-Karjalan katsotuin elokuva. Sen näki lähes 16 000 katsojaa.

Gosaimaan 30 000 euron rahoitus on hallituksen puheenjohtajan Hannele Eskelisen mukaan yhtiön omassa mittapuussa varsin iso.

-Tämän kokoluokan satsaus ei voi olla kertaluontoinen rysäys, vaan kysymys on hyvin pitkäkestoisesta sijoituksesta, jota pyritään hyödyntämään mahdollisimman monessa paikassa.

Eskelisen mukaan hintalappu pienenee sitä mukaa kun elokuvaa pystytään käyttämään Saimaan alueen markkinoinnissa. Gosaimaa voi esimerkiksi näyttää elokuvan traileria Youtube-kanavallaan. Tulossa on myös kymmenen minuutin videoita, joissa kerrotaan, kuinka dokumenttielokuvaa tehtiin.

Kotimaan katsojien lisäksi elokuvalla pyritään houkuttelemaan Saimaan alueelle matkustajia ulkomailta.

-Kun elokuva lähtee kansainväliseen levitykseen, Gosaimaalta ei välttämättä lähde ihmistä mukaan, vaan katsojien kiinnostusta Järvi-Suomeen ruokitaan laittamalla mukaan markkinointimateriaalia, jossa selvitetään elokuvan kuvauspaikkoja ja aluetta matkailukohteena.

Muutaman minuutin mittaisen Saimaa-mainoselokuvan teettäminen maksaisi Röhrin mukaan helposti satojatuhansia euroja. Eskelisen mukaan elokuvan luomalle, mahdolliselle imagohyödylle ei edes voi laittaa hintalappua.

-Elokuva tuo hienosti esiin meidän alueemme luontopääomaa. Alueen ihmisetkin kenties ymmärtävät taas paremmin, miten ylpeitä voimme Saimaasta olla, Eskelinen sanoo.

Miljoona vuodessa

Matkailuyhtiö Gosaimaan vuosibudjetti on noin miljoona euroa vuodessa.

Budjetti jakautuu kansainvälisen matkailun kehittämiseen tarkoitettuun hankerahoitukseen (750 000 euroa) sekä kotimaan markkinointiin (250 000 euroa).

Julkisen rahoituksen lisäksi varoja on kerätty Etelä-Karjalan matkailuyrittäjiltä. Toimijoita on mukana lähes sata.

Järven tarina -elokuvaan yhtiö sijoitti 30 000 euroa.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola