Etelä-Karjala ei näy matkamessuilla

Matkailu. Maakunnan markkinointiyhtiö Gosaimaa luottaa verkon tehoon. Holiday Clubilla on matkamessuilla oma osasto, Imatran kylpylällä ei.

Jarmo Hämäläinen

Matkailuvuoden lähtölaukaus Matkamessut kerää alan ammattilaisia ja suurta yleisöä Helsinkiin loppuviikosta. Etelä-Karjalalla ei ole omaa matkailuosastoa messuilla tänäkään vuonna.

Imatran ja Lappeenrannan alueen matkailua markkinoivan Gosaimaa-yhtiön hallituksen puheenjohtaja Hannele Eskelinen sanoo, että yhtiö hyödyntää matkamessuja, mutta Etelä-Karjalan oman osaston rakentamista messuilla ei ole nähty pariin vuoteen tarpeelliseksi.

— Gosaimaa luottaa vahvasti verkkomarkkinointiin. Hyödynnämme matkamessuja välillisesti niin, että olemme tuoneet ulkomaisia matkanjärjestäjiä Etelä-Karjalaan tutustumaan paikallisiin kohteisiin, Eskelinen muistuttaa.

Holiday Clubin markkinointiviestintää työkseen johtavan Eskelisen edustamalla yrityksellä on oma osasto matkamessuilla. Näin toinen Etelä-Karjalan suurista kylpylähotelleista on esillä messuilla.

 

Imatran kylpylä ei perusta omaa osastoa matkamessuille.

— Lattianeliöt ovat messuilla nykyisin kalliita. Kotimaan osastolta on jäänyt viime vuosina aika paljon osallistujia pois, kylpylän myyntipäällikkö Rauni Aineslahti sanoo.

Hän kertoo, että Imatran kylpylästä lähtee kuitenkin useampi ihminen messuille tapaamaan ulkomaisia matkanjärjestäjiä ja osallistumaan työpajoihin.

 

Tulevan kesän Viipurin-risteilyjen markkinoinnin syksyllä aloittanut Saimaa Travel oli messuilla mukana aiemmin, kun Gosaimaalla oli yhteinen osasto.

— Yksittäiselle yritykselle oma osasto on turhan kallis. Yhteisellä osastolla voisimme olla markkinoimassa risteilyjä jatkossakin, sanoo Saimaa Travelin toimitusjohtaja Kirsti Laine.

Hän miettii, että yhteinen osasto voisi olla joko Etelä-Karjalan tai koko Saimaan alueen yhteinen.

— Ehkä alueen yhteinen osasto kannattaisikin Helsingin ja matkamessujen sijasta viedä johonkin ulkomaiseen kohteeseen, kun nämä lentoyhteydet nyt avautuvat, Laine esittää.

 

Matkamessut järjestetään Helsingin messukeskuksessa 21.—24.1.

Gosaimaa

Lappeenrannan ja Imatran alueen matkailun markkinointiyhtiö.

Kumpikin kaupunki kustantaa rahoituksesta vuosittain 150 000 euroa.

Nojaa ulkomaan markkinoinnissa Euroopan aluekehitysrahaston vuosittaiseen 750 000 euron hankerahoitukseen. Hanke jatkuu Etelä-Karjalan liiton kanssa ensi vuoteen.

Venäläisille matkailijoille suuntautuvan markkinoinnin osuus on hankerahoituksesta on 70 prosenttia, Keski-Euroopan 20 prosenttia ja Aasian 10 prosenttia.

 

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen