Hito hyvä ja Sikahauska yhteistyöhön

Festivaali. Lappeenrantalaisbrändit aikovat rakentaa stand up -tapahtumasta yleisfestivaalin talven keskelle.

Petteri Värtö

Sikahauska stand up -festivaali aikoo laajentaa lättiään. Tapahtuma on vakiintunut osaksi Lappeenrannan ja Imatran tammikuuta ja värittää taas ensi viikonloppua, mutta katse on jo uudistuksissa vuonna 2017.

— Hauskan osuutta on tarkoitus lisätä. Se merkitsee muitakin kuin stand up -komiikan ympärille tehtyjä tapahtumia: elokuvia sekä erilaisia lasten- ja päivätapahtumia, tuottaja Panu Kärri listaa vaihtoehtoja.

Festivaali täyttää ensi vuonna kymmenen vuotta. Kärrin mukaan muutosten tavoitteena on vankentaa sen roolia tapahtumaköyhänä vuodenaikana. Laajentuminen toteutuu uusien yhteistyökumppaneiden avulla.

Stand up -festivaalin järjestelyihin osallistuu Kärrin mukaan runsaat kymmenen työntekijää. Sikahauskan laajentumisen myötä tapahtuman tuottamiseen osallistuu myös lappeenrantalainen Hito hyvä -brändi.

Hito hyvä on rakentanut brändinsä Lappeenrannan ja Saimaan ympärille. Sen keksijäkaksikko Samu Koskinen ja Arttu Muukkonen ovat aiemmin tuottaneet sekä elokuva- että musiikkitapahtumia kaupunkiin.

Brändi valittiin vuoden 2015 positiivisimmaksi lappeenrantalaiseksi viime syksynä. Kaksikosta toinen, Muukkonen, paluumuutti kaupunkiin joulukuussa, ja hän osallistuu jo tämän vuoden festivaalin järjestelyihin.

Festivaalin on haluttu laajentuvan jo aiemmin, ainakin tapahtumapaikkojen osalta. Keskustan ravintolat ovat vakiintuneet komiikan näyttämöiksi, mutta Kärrin mukaan myös moni muu haluaisi stand up -yleisöä.

— Esiintymisellä pitää olla hyvä lava, koomikoiden kuljettamisen paikasta toiseen pitää sujua jouhevasti, ja yleisöä pitää mahtua riittävästi. Se sulkee monet lähiöravintolat festivaalin ulkopuolelle, tuottaja sanoo.

Lappeenrannan kaupunginteatteri sen sijaan palaa esityspaikaksi ensi viikonloppuna, ja sen kaksi esitystä on jo ehditty myydä loppuun.

Koomikoidenkin osalta Sikahauska tuntuu pitkälti vakiintuneen tapahtumana. Esiintyjälistassa on jokavuotisia tuttuja festivaalilta, mutta nyt listalta uupuu suuren yleisön tuntemia, nimiksi nousseita koomikoita.

— Esiintyjien valinnassa tärkeintä on, että he pystyvät uudistamaan settinsä joka vuosi. Myös ammattimaisuus ja luotettavuus merkitsevät, siksi tapahtumassa toistuvat tietyt koomikot, Panu Kärri perustelee.

Isojen nimien puuttumista selittävät henkilökohtaiset ja taloudelliset syyt.

Moni tähtikoomikko lomailee pikkujoulusesongin jälkeen ja ennen kevätkiertuetta, eikä esiinny baarissa, jos vetää konserttisalin täyteen.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö