Valmista vihdoinkin

Kuvataide. 5 000m2-näyttely on elänyt koko ajan. Kävijämäärä yllätti järjestäjät.

Petteri Värtö

Katutaiteilija Jukka Hakasen piti testata talviolosuhteissa maalaamista Lappeenrannassa. Oppia tuli kolmesta erilaisesta kelistä: pakkasesta, vesisateesta ja loskasta. Viimeiseen materiaalit taipuivat parhaiten.

— Kaikki kaapista löytyneet vaatteet olivat mukana tammikuussa, mutta yli 20 pakkasastetta olisi ollut liikaa maaleille, turkulaistaiteilija kertoo.

Teatterikone-muraali valmistui entisen teatterin seinään perjantaina.

Hakanen maalaa mieluusti purkutaloihin. Hänen tunnetuin työnsä Lappeenrannassa on ollut nyt jo hävinnyt hirven ja karhun kahvihetki Tapanaisen talon päädyssä.

Mikä katoavaisuudessa kiinnostaa tekijää?

— Luvan saaminen pysyviin töihin julkisille paikoille on vaikeampaa, ja tämä on hyvää kiertoa. Maali haalistuu ja rapistuu, joten ei tarvitse miettiä kunnostusta. Myös aiheiden ja ilmaisun valinta on vapaampaa.

Jukka Hakanen sai työnsä valmiiksi kolmannella yrittämällä, jolloin 5 000m2-näyttely on jatkunut jo yli kuukauden. Tämä kiteyttää tapahtuman jujun: näyttelystä syntyy kokonaisvaltainen teos kestonsa aikana.

— Se oli lähtöidea. Olimme jopa yllättyneitä, kuinka moni taiteilija halusi tehdä työnsä valmiiksi jo avajaisiin, vaikka työskentelyä olisi voinut esitellä yleisölle näyttelyssä, tapahtuman isä Jouko Lempinen sanoo.

Tätä puolta on luvassa tänään lauantaina. Harri Piispasen Metallic Politics -performanssi antaa uuden muodon Juha Sipilän tv-puheelle, ja Tuulia Iso-Tryykäri toistaa Maalari-videonsa ensi kertaa livenä.

Entä sitten yleisö? Eikö näyttelyssä jo käyneitä harmita, ettei lipulla näe kaikkea tarjolla olevaa taidetta? Lempisen mukaan ei. Kävijöitä on toistaiseksi ollut noin 2 000, ja monet ovat käyneet pari—kolme kertaa.

Näyttelyn menestys paikkaa tapahtuman taloutta. Alkuperäinen 65 000 euron budjetti kutistui 40 000 euroa, kun apurahoja ei myönnetty toivotusti, mutta lipputuloista saattaa riittää myös taiteilijoiden kuluihin.

— Jos rahaa olisi ollut käytössä alusta asti, jotain olisi ehkä tehty toisin. Nyt varojen niukkuus on saanut taiteentekijöitä hyödyntämään enemmän talossa saatavilla olleita materiaaleja, Lempinen kertoo.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö