Kisapuistoon toiveena tunneli ratarahalla

LAPPEENRANTA. Imatra-Luumäki-ratahankkeen alkamisen toivotaan vauhdittavan Kisapuiston liikenneongelmien ratkaisua. Alikulut vaativat rahaa.

Anssi Silvennoinen

Lappeenrannan kaupunki haluaa Kisapuiston uusien alikulkuväylien rakentamisen mukaan Imatra-Luumäki-ratahankkeeseen. Hallitus osoitti hankkeeseen 165 miljoonaa euroa kehysriihessään huhtikuun alussa.

Kisapuiston jääurheilukeskukseen kuljetaan virallisesti Parkkarilan ja Alakylän omakotitaloalueiden läpi ja Kaukaan koulun vierestä sekä luvattomasti junaradan yli Tirilän ja Harapaisen suunnasta.

Vuonna 2007 Kisapuistoon suunniteltiin sekä radan alittavaa eritasoliittymää Joukahaisenkadun suuntaan että kevyen liikenteen väylää Lietokadun kohdalle, mutta kaupunki ei ole osoittanut rahaa niiden rakentamiseen.

Rahoitusta on toivottu tulevan valtiolta, kunhan kaksoisraidehanke nytkähtää eteenpäin.

-Yritämme saada ratahankkeeseen kaikki kaupungin tarpeet, myös Kisapuistoon liittyvät. On toinen asia, mitä kustannuksista ja niiden jakamisesta pystytään sopimaan. Siitä päättävät päättäjät, toteaa kaupungininsinööri Pasi Leimi, joka on Lappeenrannan kaupungin edustajana Imatra-Luumäki-ratahankkeen ohjausryhmässä.

Ratahankkeesta valmistui yleissuunnitelma vuonna 2010. Siinä on huomioitu Kisapuiston uudet alikäytävät.

Sittemmin hanke on muuttunut oleellisesti: kaksoisraide rakennetaan vain Imatran ja Joutsenon välille ja osuus Joutsenosta Luumäelle vain peruskorjataan.

Liikenneviraston projektipäällikön Maija Salosen mukaan uusista junaradan alittavista kulkuväylistä ei ole toistaiseksi keskusteltu.

Uusien alikulkujen rakentaminen ei ole Liikenneviraston näkökulmasta etusijalla.

-Meidän täytyy katsoa, mihin 165 miljoonaa euroa riittää. Junaliikenteen sujuvuuden parantaminen on tärkein asia, Salonen toteaa.

Salosen mukaan junaradan alittavien väylien rakentaminen ei ole sidoksissa ratatöihin, sillä alikulun voi teknisesti tehdä milloin vain.

Jos ratahankkeesta ei tule apua Kisapuiston tunnelien rahoitukseen, Lappeenrannan kaupunki voi edelleen rakennuttaa ne halutessaan itse.

-On ihan kannatettava ajatus, että kunnat osallistuvat kustannuksiin. Siitä vain pitäisi järjestää neuvottelut, Salonen sanoo.

LAPPEENRANNAN teknisen johtajan Jussi Salon mukaan Kisapuiston alikulkuväylille on edelleen perusteet.

-Eihän liikenteen purkautuminen omakotialueen suuntaan ole mitenkään toivottavaa, Salo toteaa.

Salon mukaan asiasta on syytä käydä arvokeskustelu.

-Ne pitää laittaa isoon koriin ja katsoa, mitkä ovat muut tarpeet ja paljonko on investointirahaa.

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen