Muukon ratojen kulut kaatuvat käyttäjille

SÄÄSTÖT. Lappeenrannan säästöohjelmassa esitetään ampuma- ja motocrossratojen ylläpidon siirtämistä ratojen käyttäjille. Seurat eivät ajatuksesta innostu.

Anssi Silvennoinen

Lappeenrannan Muukossa toimivat urheiluseurat eivät ilahtuneet kaupungin säästösuunnitelmista.

Kaupunginvaltuusto päättää juhannusviikolla säästöohjelman käsittelyn yhteydessä, aloitetaanko neuvottelut Muukon luotiaseiden ampumaratojen ja motocrossratojen luovuttamisesta niiden käyttäjille.

Kaupunki pääsee eroon yhteensä 30 000 euron vuosikuluista, jos neuvottelut lopulta päättyvät esityksen mukaisesti. Summa koostuu esimerkiksi sähkö-, jäte- ja lupamaksuista sekä materiaalikuluista.

Motocrossratojen osuus säästöistä olisi liikuntatoimenjohtaja Ilkka Oksmanin arvion mukaan muutamia tuhansia euroja.

Tällä hetkellä kaupungilla on radoista kunnossapitosopimukset eri urheiluseurojen kanssa. Etelä-Saimaan Ampujat huolehtii pienoiskivääri-, pistooli- ja villikarjuradoista yhteensä 1 900 euron vuositukea vastaan.

-Eiväthän suunnitelmat kuulosta mukavalta. Ilmoitetut summat olisivat aikamoinen menoerä ja pois pienten seurojen muun toiminnan rahoituksesta. Uskoisin, että kulut jyvitettäisiin ratojen eri käyttäjäryhmille, ESA:n puheenjohtaja Juha-Pekka Hulkkonen toteaa.

Pienoiskivääri- ja villikarjuradalla ampuvat pääasiassa ESA:n jäsenet.

Pistoolirataa käyttää Hulkkosen arvion mukaan ainakin toistakymmentä eri tahoa: seurojen jäsenten lisäksi esimerkiksi poliisin, tullin, Rajavartiolaitoksen ja Maasotakoulun väki.

Säästöesityksen mukaan kaupunki luovuttaisi käyttäjille myös myös hirvi-, luodikko- ja siluettiampumaradat, joiden kunnossapidosta vastaa nyt Muukon Erämiehet.

Lappeenrannan Moottoripyöräilijät on pitänyt Muukon motocrossradoista huolta ja rakentanut niistä nykyisenlaiset talkoovoimin. Tänä vuonna LrMP saa kaupungilta ylläpitoon tukea 700 euroa.

Puheenjohtaja Simo Huttusen mukaan kaupungin säästösuunnitelmat ovat seuran kannalta ikäviä. Ratojen siirtyminen täysin LrMP:n vastuulle tarkoittaisi uusia suoria kustannuksia.

-Silloin meidän pitää järjestää uutta varainhankintaa, joka rasittaa harrastajakuntaa aika paljon ja todennäköisesti vähentää aktiivisia harrastajia, jotka ovat nyt ylläpitämässä toimintaa, Huttunen toteaa.

Muukossa on motocross-, supercross- ja enduroradat sekä pienempi lasten rata. Suunnitteilla on myös cross country?-rata.

-Cross country -rata olisi paikka, jossa vähemmän kokeneet harrastajat pääsisivät hyvin lajiin mukaan ilman, että heidän tarvitsee ajella esimerkiksi metsäteillä tai muilla luvattomilla alueilla.

Huttusen mukaan kaupungin puheet ja teot vaikuttavat olevan ristiriidassa.

-Meillä on harrastajia lapsista ikäihmisiin. Paljon puhutaan, että nuoria ja muita ihmisiä pitäisi kannustaa liikkumaan. Sitten, kun vapaaehtoisvoimin pyörivä yhdistys tällaista toimintaa järjestää, ollaan viemässä viimeisetkin avut pois. On valitettavaa, että kaupungin muut projektit menevät lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien edelle.

Vuonna 2015 Lappeenrannan kaupunki säästi 10 000 euroa vuodessa, kun se vuokrasi Muukon kartingradan Lappeenrannan Urheiluautoilijoille.

Muukon ampumaurheilukeskus

Luotiaseradat:

Pistoolirata (n. 200 000 l/v)

Luodikko- ja siluettirata (n. 50 000 l/v) Villikarjurata (n. 30 000 l/v) Pienoiskiväärirata (noin 25 000 laukausta vuodessa) Hirvirata (n. 10 000 l/v)

Haulikkoradat:

Trap- ja kaksi skeet-rataa (n 150 000 l/v)

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen