Vilinän vai rauhan aukio?

Työmaiden varjossa elävillä Lappeenrannan keskustan yrittäjillä on yksi toive ylitse muiden: Marian aukiolle liikkeitä, ihmisiä ja elämää. Kirkkoherra ei pane pahakseen sitä, että autoilu kirkon vieressä on tauonnut.

Teksti Jenni Hirvinen, kuvat Mika Strandén

 

Nuorisoporukat valuvat Marian aukion halki Lappeenrannassa. Teini-ikäinen tyttö kuvaa Snapchat-videota ystävistään ja siitä, kuinka syysaurinko kimaltelee uuden osuuspankin talon pinnassa.

Puhe sorisee, ja tytöt kikattavat videolleen. Kello on yksitoista aamupäivällä.

Aukiolla seisoskelevaa Ritva Lehtistä ei naurata. Tällä hetkellä näky on pikemminkin surullinen kuin riemastuttava, hän huokaa.

Siitä lähtien, kun Marian aukio syyskuun puolivälissä avattiin, Lehtinen on kävellyt sen poikki päivittäin. Hän asuu aukion lähistöllä.

— Tämä on ihan kiva kohta oikaista, mutta tyhjän näköistä täällä on. Tarvitaan elämää ja kasveja. Terasseja tai jotain.

 

Hiljaista on myös Marian aukion itäpäädyssä sijaitsevassa Matka-Miettisessä. Matkatoimiston toimitusjohtaja Olli Miettinen odottaa kevättä: kalusteita, kasveja ja ihmisiä Marian aukiolle. Elämää.

Jo pitkään Olli Miettinen on odottanut sitä, että Kirkkokatu avautuisi jälleen autoille. Hänen liikkeensä vierestä kulkeva tie on ollut suljettuna alueen rakennustöiden takia.

— Kaupungilta tuli alunperin tieto, että Kirkkokatu on suljettuna vain toukokuun. Kuukausikin tuntui kauhealta, mutta nyt eletään sentään jo lokakuuta!

Miettisen mukaan ”motissa oleminen” näkyy matkatoimiston liikevaihdossa. Lukuja hän ei halua paljastaa.

— Merkittävästi, hän kuittaa.

Mitä asiakkaat sitten sanovat työmaasta liikkeen edustalla?

— Eiväthän ne sano mitään, kun eivät ne käy meillä enää.

Miettinen hymähtää ja loiventaa lausuntoaan.

— No, onneksi nykyään puolet asiakkaista asioi sähköisesti.

Viime viikkoina paikallisten asukkaiden ja päättäjien tunteita on kuumentanut kysymys liikennejärjestelyistä. Pitäisikö Valtakatua enää avata autoille Lappeen kirkon ja Marian aukion välistä?

Tien sulkeminen autoilta olisi mahdollista, sillä nykyisessä Lappeenrannan City-korttelin asemakaavassa Valtakatu on merkitty Marian aukion tapaan katuaukioksi tai toriksi.

Toiset pelkäävät keskustan autioituvan autottomaksi, kun taas toiset uskovat kävelykadun vilkastuttavan aluetta.

Olli Miettinenkin tulistuu: mistä muualtakaan autot keskustassa kulkisivat kuin Valtakatua?

— Jos keskusta katkeaa, saa nähdä, täyttyvätkö Valtakadun tyhjät liiketilat ollenkaan. Yrittäjien tilanne paranee, kun Valtakadulle saadaan liikennettä.

Marian aukion Keskustalossa Tuija Rantanen vilkaisee sälekaihtimen välistä aukiolle.

Hän odottaa aamupäivän ensimmäistä asiakastaan Salonki Nasakassa.

— Työmaa ei ole vaikuttanut kampaamon arkeen — mitä nyt asiakkaat joskus kompastelevat noissa loivennuksissa. Asiakkaat soittelevat, että miten sinne pääsee, mutta tulevat kuitenkin.

Tuija Rantasen mielestä Valtakatu tulisi pitää liikenteelle avoimena, koska se auttaisi yrityksiä. Hän on samaa mieltä kuin Olli Miettinen: aukio tarvitsee elämää.

— Mitä käyttöä hienolla aukiolla on ilman liikkeitä? Niin paljon on lähtenyt pois, esimerkiksi apteekki ja kirjakauppa. Maanalainen parkki tulee, mutta kuka sinne ajaa, jos ei ole liikkeitä?

Rantanen omistaa Salonki Nasakan yhdeksättä vuotta. Matka-Miettinen on toiminut vuodesta 1975 Kirkkokatu 10:ssä, sadan metrin päässä Rantasen kampaamosta.

Olli Miettinen uskoo, että aukion ympäristössä olevien liikkeiden toiminta helpottuu, kun työmaat on purettu.

— Sitten tämä on hyvä paikka taas.

 

Lappeen Marian kirkon edustalla kirkkoherra Mika Lehtola astelee edestakaisin ja puhuu puhelimeensa. Kun puhelu loppuu, Lehtola huikkaa hymyillen tervehdyksen.

Kirkon kannalta on ollut hyvä, että Valtakatu on ollut suljettuna, hän sanoo.

— Ennen vilkas ajoväylä meni ihan kirkon kivijalan vierestä. Alue on rauhoittunut.

Entä sitten ensi kesäkuun nelipäiväinen musiikkitapahtuma Lappeefest, joka järjestetään Marian aukiolla? Miten rock- ja pop-konsertit sopivat kirkkoherran mielestä kirkon ympäristöön?

Lehtola pohtii vastaustaan tovin.

— Pitää katsoa, millainen tapahtuman toteutuksesta tulee. Se jää nähtäväksi.

 

Lehtola kertoo, että yksi pari peruutti vihkimisensä Lappeen kirkossa, kun kuuli samaan aikaan järjestettävästä Lappeefestista.

— Toivon, ettei pari pahoittanut mieltään.

 

Kun yrittäjät puhuvat elämästä, kirkkoherra puhuu rauhasta. Mika Lehtola pohtii Valtakadun avaamista autoille.

— Kirkon ympäristö pitäisi rauhoittaa joka suuntaan, hän sanoo.

Lehtola ei kuitenkaan asetu poikkiteloin kehityksen tielle. Uusi, kimalteleva pankkitalo kirkon vieressä ei häiritse häntä.

— Maailma muuttuu. Menneeseen ei kannata takertua, kirkonkaan. Kirkko on Lappeenrannan edustavimmalla paikalla, keskellä kylää.

Lehtola nostaa katseensa, suojaa silmänsä häikäisevältä auringolta ja huitoo ylöspäin.

— Ja osuuspankin talostahan heijastuu kirkon kuva. Onhan se hienoa!

 

Kirkko on Lappeenrannan edustavimmalla paikalla, keskellä kylää.

Mika Lehtola

 

Niin paljon on lähtenyt pois, esimerkiksi apteekki ja kirjakauppa.

Tuija Rantanen

 

Työmaat halkovat keskustan

Lappeenrannan City-korttelissa sijaitsevaa Marian aukiota on rakennettu toukokuusta asti. Penkit, pyörätelineet ja istutukset tuodaan vasta ensi kesäkaudeksi.

Kulkua rajoittavat osuuspankin talon sekä Jatkeen ja Evälahden talon rakennustyömaat. Osuuspankin talon rakennustyöt valmistuvat marraskuun puolivälissä.

Marian aukion alle tehty pysäköintihalli aukeaa näillä näkymin 24.10. Halliin kuljetaan Kirkkokadulta, joka avautunee liikenteelle viikolla 42, kun Koulukadun ja Kirkkokadun risteysalueen työt valmistuvat.

Marian aukion ja Valtakadun rakennustyöt jatkuvat sen jälkeen, kun Jatkeen talo aukion länsipäässä valmistuu syksyllä 2017. Koko aukion alue valmistuu 2018.

Valtakatu voisi avautua liikenteelle ensi vuoden lopulla. Päättäjien olisi mahdollista muuttaa Marian aukio ja sen viereinen Keskuspuistoon ulottuva alue katuaukioksi liikennemerkkipäätöksellä.

 

 

 

Arkkitehdit kiittävät aukiota

 

Arkkitehtien verkkokalvoille Marian aukion ympäristö piirtyy ylväänä.

— Toisiinsa yhdistyvät vanha, arvokas kulttuuri ja moderni arkkitehtuuri sekä Keskuspuiston viherympäristö puukujineen, sanoo Lappeenrannan kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä.

Arkkitehti Mikko Heikkilän mielestä kirkko sai arvoisensa edusta-aukion.

— Aukio kruunaa keskustan kehittämisen yli 20 vuoden prosessin. Valtakadusta tulee tärkein ostoskatu.

Pimiä sulkisi autoilta Valtakadun Marian aukion osuuden. Kävelijälle viihtyisä ympäristö tukee palveluiden kehittymistä, hän sanoo.

Heikkilä taas ei tahdo tehdä Valtakadun autoliikenteestä kiistakysymystä.

— Katsotaan, millaiseksi käytäntö muodostuu, kuten tehtiin Kauppakadulla ravintoloiden kohdalla.

Pimiän mukaan vasta kesällä on sovelias hetki arvioida, kuinka autoilijat sopeutuvat uusiin kulkureitteihinsä.

— Keskustan liikenne toimii mainiosti, kun työmaat poistuvat ja Cityn parkkihalli otetaan käyttöön.

 

pimiä näkee aukiota ympäröivien rakennuksien alakerroissa ravintoloita ja kahviloita sekä aukion areenana joulutoreille ja pop up -tapahtumille.

— On tärkeää, että kaupunkilaiset ottavat alueen omakseen. Aukio luo puitteet, mutta vasta ihmiset tuovat elämän.

Heikkilä uskoo aukion täyttyvän.

— Sinne ei pidä kalustaa mitään peuhamaata tai toritelttakylää. Sesonkiluontoiset tapahtumat voivat ottaa sen haltuunsa villistikin.

Aukio luo puitteet, mutta vasta ihmiset tuovat elämän.

Maarit Pimiä

 

 

 

Kirjoittaja:
Jenni Hirvinen