Kesolan koulu joutuu evakkoon

Joutseno. Sisäilmaongelmista kärsivän koulun korjaaminen ei enää kannata. Koulu toivoo ensi syksyksi evakkotiloiksi tilaelementtejä.

Seija Hackman

Joutsenon keskustaajamassa sijaitsevan Kesolan koulun taru alkaa olla lopussa. Lappeenrannan kaupungin sisäilmatyöryhmä pitää ensisijaisena vaihtoehtona, että koululle etsitään korvaavia tiloja.

Kesolan koulun henkilökunnalla ja oppilailla on esiintynyt viime vuosina oireilua, jonka on epäilty johtuvan koulun sisäilmasta.

Sisäilmatyöryhmä päätyi tiistaina suosittelemaan koulun muuttamista muualle, koska oireilu on syksyn aikana pahentunut. Koulun henkilökunnalle on tänä vuonna tehty oirekysely sekä keväällä että syksyllä.

Kaupungin tilakeskus kartoittaa parhaillaan, mihin koulu voisi muuttaa.

-Mitään paniikkia siitä, että huomenna pitäisi muuttaa, ei ole. Tavoitteena on, että ratkaisu on tiedossa ennen joulua, sisäilmatyöryhmän puheenjohtaja Ari-Pekka Meuronen kertoo.

Korvaaviksi tiloiksi etsitään joko olemassa olevia kaupungin tiloja tai tilaelementtejä.

-Nyt selvitellään eri vaihtoehtojen hintoja, tilakeskuksen tilahallintapäällikkö Kimmo Valtonen kertoo.

Valtosen mukaan riittävän suuria tiloja liikunta- ja käsityötiloineen Joutsenosta on vaikea löytää.

Tilakeskus on jo laskenut, että nykyisten tilojen korjaus sisäilman laadun parantamiseksi taas maksaisi noin puoli miljoonaa euroa.

Korjausvaihtoehdossa rahaa heitettäisiin hukkaan, sillä Kesolan koulun on tarkoitus noin viiden vuoden kuluttua joka tapauksessa yhdistyä remontoitavaan Joutsenon kouluun.

Mahdollinen ratkaisu on tilaelementit, jotka voitaisiin sijoittaa Joutsenon koulun yhteyteen.

-Niitä voitaisiin käyttää myös Joutsenon koulun ja myöhemmin Pulpin koulun remontissa.

Kesolan koulun rehtori Anu Urpalainen pitää tilaelementtejä parhaana ratkaisuna. Hänestä on realistista odottaa, että koulu alkaisi uudessa paikassa ensi syksynä.

Akuutti tilanne on Urpalaisen mukaan kahdessa luokassa, joille on löydettävä uudet tilat pikimmiten.

Muualla pärjätään ilmanvaihdon parannuksilla ja ilmanputsareilla.

-Myös opetusta pitää järjestellä niin, ettei samoissa tiloissa olla liian pitkiä aikoja.

Urpalainen kertoo, että syksy koulussa meni kohtalaisesti niin kauan, kun oppilaat olivat paljon ulkona ja ikkunoita voitiin pitää auki. Vasta sisäkausi toi ongelmat esiin.

Kirjoittaja:
Seija Hackman