Stressitön Saimaa myyntivaltiksi

Matkailu. Saimaa halutaan nostaa Suomen kansainvälisten matkakohteiden kärkikolmikkoon. Turisteja odotetaan Kiinasta ja Japanista asti.

Anne Kokkonen

Saimaata ruvetaan nostamaan Lapin ja pääkaupunkiseudun rinnalle Suomen kansainvälisten matkakohteiden kärkikolmikkoon. Maailmalla alue nousee esiin eksoottisena uutuutena, jossa voi kokea aitoja elämyksiä turvallisesti ja stressittömästi.

Etelä-Karjalan ja muun Saimaan alueen matkailutuotteissa korostetaan monipuolisuutta. Paikallinen tarjonta ulottuu rantasaunan rauhasta kylpylöihin, risteilyihin ja kiertomatkoihin. Luonnon harmonian ja liikuntapaikkojen ohella on ostoskohteita ja jopa nurkan takana sijaitseva miljoonakaupunki Pietari ainutkertaisine nähtävyyksineen.

— Saimaan alueella on kaikki se, mikä kiinnostaa nyt matkailijoita ympäri maailman, Etelä-Karjalan kuntien ja yritysten yhteisen matkailuyhtiö Gosaimaan brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen toteaa.

 

Stressitön Saimaa -brändin odotetaan herättävän kiinnostusta etenkin idässä ja Keski-Euroopassa. Venäjän ohella vieraita saapunee Kiinasta ja Japanista asti.

Alueen matkailumarkkinoinnissa hyödynnetään entistä enemmän uusia digitaalisia mahdollisuuksia, käytetään hyväksi asiakasdataa ja rakennetaan virtuaalimateriaaleja. Alueen toimijoita kannustetaan ja tuetaan yhteistyöhön, osaamisen kehittämiseen ja räätälöityjen tuotteiden tarjoamiseen eri kohdemarkkinoille.

Lake Saimaa, Purest Finland -nimisen matkailuhankkeen yhteydessä Gosaimaa kilpailutti kumppaneikseen markkinointialan toimistoja. Vastedes Saimaan tunnetuksi tekemisessä ovat mukana markkinointi- ja viestintätoimisto SEK sekä Mediatoimisto Voitto, joilla molemmilla on vankka kokemus matkailumarkkinoinnista.

 

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen