Venäjälle kuljetettavien autojen välivarasto suunnitteilla Mustolaan

Mustolaan kaavaillaan vientiautojen välivarastoa. Satamasta on varattu tilaa noin tuhannelle autolle. Ne on tarkoitus tuoda Mustolaan suomalaisilla rekoilla ja junilla.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Mustolan satamaan kaavaillaan Venäjälle vietävien autojen välivarastoa. Suunnitelman mukaan autot kuljetettaisiin rannikon satamista Lappeenrantaan suomalaisilla rekoilla ja junilla.

Satamajohtaja Juha Willberg kertoo, että neuvotteluja on käyty suomalaisen kuljetusliikkeen kanssa.

– Alueen vuokrahinnasta on sovittu ja paikat katsottu, Willberg kertoo.

Satamassa tarkoitukseen on varattu kahden hehtaarin kokoinen alue. Willbergin mukaan alueelle mahtuu kerralla noin tuhat autoa.

Neuvotteluja on käyty tänä syksynä. Sopimusta vientiautojen välivarastoinnista ei kuitenkaan vielä ole.

– Me emme ole saaneet sille vielä vahvistusta, Willberg kertoo.

Mustolan satama-aluetta on Willbergin mukaan käytetty vientiautojen varastointiin aikaisemminkin. Hän toivoo, että toiminta käynnistyy uudestaan myös nyt kaavaillussa laajuudessa.

– Saamme tänne Lappeenrannan seudulle myös tuloja transitoliikenteestä, hän sanoo.

SE Mäkinen Logisticsin toimitusjohtajan Harri Pänkäläisen mukaan autojen välivarastoinnista Lappeenrannan Mustolaan voidaan saada irti merkittäviä logistisia hyötyjä.

– Suomalaiseen autojenkuljetusyhdistelmään mahtuu lähes tuplasti enemmän autoja kuin venäläisten käyttämiin autonkuljetusautoin. Lisäksi osa autoista voidaan tuoda Mustolaan junalla, Pänkäläinen sanoo.

– Näin liikenteen määrää Kaakkois-Suomen teillä pienenee ja liikenteestä aiheutuvia haittoja voidaan vähentää merkittävästi, hän jatkaa.

Suomalainen SE Mäkinen Logistics hoitaa Volvon ja Land Roverin kauttakuljetuksia Venäjälle. Yhtiö laivaa autot Kotkaan samoilla linjaliikennettä ajavilla laivoilla, joilla UPM laivaa omia tuotteitaan Eurooppaan.

Pänkäläisen mukaan tämä on kustannustehokasta. Laivojen ei tarvitse ajaa tyhjänä merellä. Lisäksi järjestelystä saadaan Pänkäläisen mukaan myös muita logistisia etuja.

– Autot tulevat hieman pienemmissä erissä Suomeen ja niitä tulee tasaisesti lähes kaikkina viikonpäivinä. Meidän autojamme ei kerry satamaan odottamaan kuljetusta, Pänkäläinen sanoo.

Finanssikriisi on hiljentänyt autokauppaa myös Venäjällä. Tavallinen venäläinen autonostaja ei saa enää autolainaa yhtä edullisilla ehdoilla kuin aikaisemmin ja kiristyneet luottoehdot tekevät kiusaa myös autojen piirimyyjille.

Pänkäläisen mukaan autonvalmistajat miettivät parhaillaan lähiajan strategiaansa. Vaihtoehtoja ovat tuotannon rajoittaminen tai autojen varastoiminen lähelle Venäjän rajaa siinä toivossa, että autojen kysyntä Venäjällä elpyy nopeasti.

– Me olemme tarjonneet valmistajille tätä vaihtoehtoa. Me uskomme, että tällainen reitti on myös tulevaisuudessa kilpailukykyinen vaihtoehto, Pänkäläinen sanoo.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/MIKA STRANDÉN

Mustolan sataman konttikenttää on käytetty vientiautojen varastointiin myös aiemmin. Autojen välivarastoinnin toivotaan alkavan pian uudelleen.

Kirjoittaja:
Matti Saarela