Katurakentamisen vuosi alkaa Itäiseltä kanavatieltä

Lappeenkadun ja Itäisen kanavatien rakennustyöt alkavat huhtikuussa. Lappeenrannan mittavimmat katutyöt maksavat yhteensä yli miljoona euroa.

Jyrki Nuottimäki

LAPPEENRANTA. Kaupungin palvelutuotannon merkittävimmät katurakennuskohteet ovat tänä vuonna keskustassa ja Lauritsalassa. Rakentaminen käynnistyy huhtikuussa Lappeenkadulla ja Itäisellä kanavatiellä.

Tuotantojohtaja Pasi Leimin mielessä Itäisellä kanavatiellä on aivan erityinen asema kaupungin väyläverkostossa.

– Aloitin työt kaupungilla vuonna 2002, ja ensimmäinen eteeni tullut asukaspalaute koski Itäisen kanavatien yhteyksien parantamista ja kevyenliikenteen turvallisuutta.

Kahdeksan vuotta ehti kulua. Nyt Leimi on tyytyväinen, kun kaupunki voi toteuttaa Mälkiän ja Mustolan kaupunginosan asukkaiden toiveet.

KUUTOSTIEN rakentaminen teki pitkään vireillä olleen katuhankkeen ajankohtaiseksi.

Itäinen kanavatie toimii pääkatuna Mustolan ja Muukontien välillä, mutta Kuutostien kohdalta länteen yhteys toimii vain kaavakartalla.

Leimin mukaan Mastokadun ja Sulkukadun rajaamalta alueelta on tullut paljon palautetta nykyisen katuyhteyden vaarallisuudesta. Pyöräilijät, henkilöautot, bussi- ja raskasliikenne käyttävät samaa väylää.

– Rakennamme nyt Mustolan puolelta suoran yhteyden Muukontielle, ja kadun viereen tulee kevyenliikenteen väylä. Uudelle kadulle siirtyy myös joukkoliikenne.

PALVELUTUOTANNON rakennuspäällikkö Erkki Pesonen sanoo töiden alkavan huhtikuussa. Valmista pitäisi olla heinäkuun alussa, jolloin katu saa asfalttipinnan.

Tekninen lautakunta hyväksyi rakennusurakan keskiviikkona. Urakan sai Destia ja hinta oli noin 513 000 euroa.

– Kallein tarjous oli yli 900 000 euroa. Palvelutuotannon kustannusarviokin oli reilut 700 000 euroa, joten Destia rakentaa edullisesti, Leimi kertoo.

LAPPEENKADUN pohjoispään leventäminen nelikaistaiseksi alkaa huhtikuun puolivälissä. Uutta väylää syntyy Taikinamäen liikenneympyrästä Armilankadun kohdalle rakennettavaan liikenneympyrään.

Lappeenkadun kustannusarvio on pelkkien katutöiden osalta reilut puoli miljoonaa euroa.

– Kaupunki toimii rakennuttajana, mutta työt pilkotaan aliurakoiksi. Työt alkavat Lappeenrannan Vesi Oy:n ja Energia Oy:n töillä. Pesosen mukaan valmista pitäisi olla lokakuussa.

Uuden liikenneympyrän rakentaminen saattaa aika ajoin katkaista liikenteen Lappeenkadulla.

LAPPEENKADUN suunnitelmat ovat valmiina, mutta Pasi Leimin mukaan turvallisuuskysymyksiä pitää vielä tarkastella.

– Kimpisen koulukampus tuo pieniä koululaisia Lappeenkadun ylittäjäksi. Pitää miettiä, miten Pohjolankadun kohdalla oleva suojatie saadaan mahdollisimman turvalliseksi valoratkaisulla.

Asemakaava mahdollistaa myös kadun alituksen, mutta Leimin mielestä ydinkeskustassa alikulut eivät ole toimivia ratkaisuja.

– Jalankulkijat eivät mielellään niiden kautta kulje, jos matka vähänkin pitenee.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki