Yliopisto loihtii aurinkosähköstä polttoainetta

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja VTT perustavat koelaitoksen tuottamaan hiilidioksidipäästötöntä polttoainetta.

Ilpo Leskinen

Uusiutuvan energian tutkimus ottaa askeleen eteenpäin. Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT yhdistävät voimansa pystyttämällä koelaitteiston yliopiston kampukselle.

Laitteistolla testataan uusiutuvien polttoaineiden tuottamista aurinkosähköllä. Raaka-aineina käytetään aurinkoenergiaa, vettä ja ilmasta erotettua hiilidioksidia.

Ensi vuonna valmistuva konttikokoluokan tutkimuslaitos koostuu kolmesta erillisestä laitteesta.

Tutkimusosapuolet ovat investoineet laitteistoon, jolla hiilidioksidi erotetaan ilmasta ja otetaan talteen. Yliopiston laite tuottaa vetyä sähköllä, veden elektrolyysin avulla.

VTT:ltä tutkimukseen tulee myös synteesilaite, jolla hiilidioksidista ja vedystä voidaan valmistaa metaania, nestemäisiä polttoaineita ja raaka-aineita kemianteollisuudelle.

Näitä kolmea asiaa on tutkittu erillisinä, mutta asioita yhdistävä tutkimus on laatuaan ensimmäinen Suomessa.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimusosuudesta vastaava professori Jero Ahola löytää useita perusteluja sille, miksi tällaista tutkimusta tarvitaan. Näköpiirissä on jo vuosi 2050, johon mennessä hiilidioksidipäästöjen tuottamisesta on suunniteltu luovuttavan maailmanlaajuisesti.

Ahola muistuttaa, että uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä ei voi käyttää joka paikassa. Sähkön rinnalle tarvitaan edelleen hiilivetypohjaisia polttoaineita. Näköpiirissä ei ole tilannetta, jossa lento-, meri- ja maanteiden rahtiliikenne kulkisivat sähköllä.

-Hiilivetyjä tarvitaan edelleen, mutta ne pitää tuottaa päästöttömästi.

Tuuli ja aurinko tuottavat energiaa hyvin vaihtelevasti, joten varastointia tarvitaan. Kun aurinko- ja tuulisähköä syntyy runsaasti, sähköstä voidaan tuottaa polttoaineita varastoitavaksi.

-Perinteisesti hiilivedyistä on tuotettu sähköä, mutta nyt asetelma käännetään. Sähköllä tuotetaan hiilivetyjä, Ahola sanoo.

Yliopisto ja VTT testaavat eri prosessien yhdistämistä, jotta uusiutuvalla sähköllä voidaan tuottaa metaania, muita polttoaineita ja kemikaaleja.

Koelaitteisto voisi myös toimia tankkausasemana vety- tai maakaasuajoneuvoille.

Vaikka fossiilisten polttoaineiden käytöstä joudutaan ajanoloon luopumaan, Ahola korostaa, että edelleen tarvitaan lääkkeitä, lannoitteita, muoveja ja kemikaaleja. Nyt alkava tutkimus tarjoaa mahdollisuuksia tuottaa niitä ilman hiilidioksidipäästöjä.

Ahola näkee mahdollisuuksia synnyttää jopa uudenlainen kemianteollisuus. Siinä keskitetyn suurtuotannon sijasta voitaisiin käyttää pieniä, massatuotettuja laitoksia, jotka sijoitetaan hajautetusti.

Teollisuutta vauhdittamaan

VTT:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimuksella on määrä antaa vetoapua suomalaiselle teollisuudelle ja vahvistaa osaamista.

Tutkimuksen tuloksena syntyy monialainen teollinen yhteenliittymä, jota mikään yritys ei voi yksin saavuttaa. Päämääränä on tuottaa uusiutuvia polttoaineita teollisuuden mittakaavassa.

Jotta hiilidioksidipäästöt saadaan kuriin, teollisuus joutuu turvautumaan hiilidioksidipäästöttömään energiantuotantoon.

Koko tutkimuksesta ja VTT:n osuudesta vastaa johtava tutkija Pekka Simell.

Yliopisto ja VTT ovat investoineet tutkimuslaitteisiin yhteensä miljoona euroa.

Tutkimusta rahoittavat Tekes ja joukko suomalaisia yrityksiä, kuten ABB, Gasum, Green Energy Finland, Hydrocell, Ineratec, Proventia ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen