HEIKKI SOPANEN
Pahimman laman aikaan 1992-1995 Lappeenrannan kaupunki käytti
liikenneväylien rakentamiseen 1,8-2,7 miljoonaa euroa vuodessa. Indeksillä
tarkistettuna summat vaihtelivat 2,1-3,3 miljoonan euron välillä. Viime
vuonna vastaava määräraha oli 1,8 miljoonaa, ja tänä vuonna 1,3 miljoonaa
euroa.
Liikenneväylien rakentamisen tarve ei ole vähentynyt, pikemmin päinvastoin.
Uusia asuin- ja työssäkäyntialueita rakennetaan jatkuvasti, ja ne
tarvitsevat liikenneväylänsä. Määrärahojen vähenemisen syy on rahan puute
ja siitä aiheutuva arvottaminen. Rahaa annetaan sinne, missä sen tarve on
suurin.
Katujen rakentaminen, saati vanhojen sorapintaisten katujen päällystäminen
ei ole kiireellisimpien tarpeiden ryhmässä, kun kunnallispoliitikot
päättävät rahojen jakamisesta. Toki poikkeuksia löytyy.
Niinpä Lappeenrannan kaava-alueelta löytyy 258 katua, jotka ovat
sorapintaisia. Niiden yhteenlaskettu pituus on 64 kilometriä. Joidenkin
katujen varsilla asfalttia on odotettu jo yli viidenkymmenen vuoden ajan.
Tuoreimmat sorapintaiset kadut ovat tämän vuosituhannen puolelta.
Liikenneväylien määrärahoista käytetään vuosittain noin puoli miljoonaa
euroa sorapintaisten katujen päällystämiseen. Se on aivan liian vähän, jos
tavoitteena on panna pölyt kuriin ja kuopat tasaisiksi mahdollisimman
monella kadulla.
Kaupungin yhdyskuntateknisen osaston päällikkö Pasi Leimi sanoo, että jos
he saisivat miljoona euroa vuosittain katujen päällystämiseen, sorakatuja
olisi kymmenen vuoden kuluttua noin 30 kilometriä. Toisin sanoen yhtälön
ratkaisu vaatii aikaa ja rahaa.
Knuutilankadulla Hartikkalassa asukkaat ovat odotelleet asfalttia
viitisentoista vuotta. Vuonna 1988 Knuutilankadulle muuttanut Antero
Sarviaho sanoo, että jostain syystä heidän katunsa on väliinputoaja. Muut
asuinalueen kadut on asfaltoitu, Knuutilankatua ja kahta muuta pikkukatua ei.
·Toivoisin järkeä katujen päällystämiseen. En ymmärrä, miksi jotkut
kadunpätkät jätetään asfaltoimatta. Kyllä minusta kukin uusi asuinalue
pitäisi asfaltoida kerralla kokonaan, Sarviaho sanoo.
Knuutilankadun asukkaat kyllästyivät pölyyn ja kadun kuoppiin siinä määrin,
että lähettivät Leimin osastolle kirjeen, jossa kiirehditään kadun
asfaltointia.
MAAKUNTA sivu 6
EMMI KAARNA
Kuvateksti
Jokohan meillekin? Antero Sarviaho esittää Knuutilankadun asukkaiden
puolesta toiveen kadun asfaltoinnista. Odotusta on tähän mennessä kestänyt
viitisentoista vuotta.