ILKKA POHJALAINEN
MOOTTORIKELKKAILUN suosio Lappeenrannan seudulla on pysynyt vakaana.
Lappeenrannan ja Lemin alueella toimivassa kerhossa Karjalan Kelkassa on
pari sataa jäsentä, kun alueella noin 700 rekisteröityä kelkkaa.
Tärkein työ Karjalan Kelkalle on hoitaa omalla alueella olevia noin sadan
kilometrin kelkkauria sekä pitää yhteyttä Etelä-Karjalan alueen muiden
järjestäytyneiden kelkkakerhojen kanssa.
Karjalan Kelkan puheenjohtaja Jorma Liikka pitää tärkeänä saavutuksena
kelkkakerhoille sitä, että maakunnan eri kerhot voivat ajella toistensa
kelkkaurilla aina Luumäeltä Saarelle saakka.
Yhteistyöelimenä on Etelä-Karjalan moottorikelkkayhdistys. Kerhojen
jäsenillä on kelkoissaan tarra, joka osoittaa jonkun kerhon jäsenyyden.
Tarra avaa tien hoidetuille kelkkaurille. Kerhoja maakunnassa on
yksitoista. Ajourat ovat ainoastaan kerhojen jäsenten käyttöön tarkoitettuja.
Haluaisimme kiittää maanomistajia hyvästä yhteistyöstä, jota ilman ei
kelkkailu heidän maillaan olisi mahdollista. Hyvä yhteistyö on koko homman
tukipilari, Liikka kiittelee.
Hoitokalustona vuonna 1991 perustetulla Karjalan Kelkalla on yksi
moottorikelkka, kaksi lanaa sekä raivaussaha.
LIIKKA sekä toinen Karjalan Kelkan aktiivi, Kai Vainio toivovat maastoon
oikeita moottorikelkkareittejä. Sellainen on paremmin perustettu kuin
pelkkä ajoura, eivätkä puiden juuret ja kivet kolise samalla tavalla kelkan
alla. Reittien perustaminen on alkamassa Virkistysaluesäätiön hankkeena.
Vainion mukaan maanomistajien kanssa on päästy loppujen lopuksi hyvin
juttuun ajourien laittamisesta ja hoitamisesta, vaikka se on edellyttänyt
neuvonpidot satojen maanomistajien kanssa, talosta taloon ja joskus
perikuntien edustajien perässä pääkaupunkiseudulle saakka.
TIELIIKENNELAKI kelkkojen käytöstä tiukkeni etenkin tiealueita koskien.
Tulkintoja esimerkiksi teiden ylityksiin on jouduttu hakemaan poliisilta.
Puumalaankaan ei pääse käyttämättä siltaa, mikä on yleistä tietä. Toinen
yleinen tiealue lähiseudulla on Hätinvirran lossi.
Uusissa kohteissa, kuten Selkäharjussa kelkat on otettu huomioon, mutta
Luumäelläkin on ongelmakohtia, Vainio kertoi.
Tärkeimmät kelkkailua ohjaavat säännökset löytyvät tieliikennelaista,
maastoliikennelaista ja maastoliikenneasetuksesta. Lisäksi kelkkailua
ohjaavat esimerkiksi asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sekä asetus
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista.
Moottorikelkalla ja muulla moottoriajoneuvolla ajamiseen maastossa
tarvitaan yleensä maanomistajan lupa. Yleisesti se on sallittua merkityillä
moottorikelkkailureiteillä ja jäällä. Virallisilla
moottorikelkkailureiteillä noudatetaan tieliikennelakia.
ALUEELLINEN ympäristökeskus voi kieltää maastoliikenteen tai rajoittaa
sitä. Se huolehtii siitä, että kelkkailu ei uhkaa haavoittuvia
luontoalueita ja meluhaitat ovat mahdollisimman vähäiset.
Maastossa moottorikelkkaa saa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt henkilö.
Poikkeuksen muodostaa alue, joka voidaan sulkea tätä tarkoitusta varten.
Tällöin myös alle 15 -vuotias saa harjoitella. Oma pihapiiri tai
esimerkiksi peltoalue eivät täytä suljetun alueen kriteerejä. Suljetuksi
alueeksi katsotaan esimerkiksi aidoilla rajattu alue, jolle pääsyä voidaan
rajoittaa ja jota voidaan tarkkailla.
Virallisilla moottorikelkkareitillä, tiellä ajettaessa tai tietä
ylitettäessä moottorikelkan kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan
ajokortti. Yleisemmin moottorikelkkaa ei saa käyttää tiellä muutoin kuin
tien tai sillan ylitykseen.
Jos maastossa liikkuminen on kohtuuttoman vaikeata tai jos sitä on
pidettävä turvallisen tien ylittämisen kannalta tarpeellisena, saa kelkkaa
tilapäisesti kuljettaa tiellä käyttäen ensisijaisesti tien auraamatonta osaa.
Rattijuopumussäännökset koskevat myös moottorikelkkailijaa, maastossakin:
rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea.
Suurin sallittu nopeus maastossa maa-alueella on enintään 60 km/h, muualla
tiellä enintään 40 km/h, jääpeitteisellä vesialueella nopeus on enintään 80
km/h ja jos kelkkaan on kytketty reki, jossa kuljetaan henkilöitä, on
suurin sallittu nopeus 40 km/h.
Kypärä on pakollinen kuljettajalle ja matkustajalle. Kypäränkäyttöpakko
koskee myös avonaisessa reessä matkustavia.
SEPPO RAUTIOVAARA
KAI VAINIO
Kuvatekstit
Kai Vainio ja Jorma Liikka Karjalan Kelkasta toivovat oikeita
kelkkailureittejä.
Mikko Vainio (vas.) ja Esa Hirvonen ihmettelevät Puumalan sillan ylitystä.